FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott23/10/2018

Jag står ovetandes som ägare på fordon, hur blir jag av med dem?

Jag står skriven på 52 st fordon, jag har ingen i min ägo, de är sålda utan ägarskifte så de står fortfarande på mig. Problemet är de står över hela Sverige och jag vet inte vilka som köpt dem. Frågan är hur jag ska göra för att bli fri från bilarna?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag förstår din fråga rätt så har du aldrig ägt dessa fordon och någon har alltså använt din identitet och namn som ägare av samtliga fordon. Anledningen till detta är med största sannolikhet att någon annan kan nyttja bilen genom att få p-böter, trängselavgifter samt parkeringsavgifter. Dessa kostnader kommer sedan skickas till dig som ägare av bilen.

Eventuellt brott: Urkundsförfalskning

När man ska göra ett ägarbyte kan man göra det via Transportstyrelsens webbplats, deras app eller skriftligen genom registreringsbeviset. I samtliga fall måste både köpare och säljare identifiera sig. Via webben eller appen genom exempelvis Bank ID och skriftligen på registreringsbeviset genom att skriva ner köparen personnummer samt även båda parters underskrifter. Det är oklart i fallet på vilket sätt man har gjort ägarbytet men det mest troliga borde vara att genomföra det skriftligen. Någon har då fått tag på ditt personnummer och sedan förfalskat din namnunderskrift. Ett sådant agerande är brottsligt och kallas för urkundsförfalskning, 14 kap 1 § brottsbalken.

Vad ska/kan du göra?

Det du bör göra är att polisanmäla händelsen, antingen genom att besöka polisstation eller ringa 11414. Vidare bör du kontakta Transportstyrelsen och informera dem om situationen. Möjligtvis kan du även ställa av fordonen för att undvika fordonsskatt. Om du får hem någon fordran avseende exempelvis p-böter så ska du bestrida denna och förklara din situation. Här kan du dessutom hänvisa till polisanmälan.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Frida LarssonRådgivare