FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt27/04/2021

Jag ska starta en livestream om aktier, vad bör jag tänka på?

Hej! Jag har funderingar på att i framtiden live streama och göra media om aktier och företag. Mest som ett hobbyprojekt, men tackar gärna ja till pengar via annonser om det skulle visa sig att det går bra. Vad säger lagarna om det här? Vad ska jag akta mig för? Kommer självklart förtydliga att det inte är ekonomisk rådgivningen utan bara min personliga syn på företagen.

Tack

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är en väldigt bred fråga du ställer. Här kommer jag endast ta upp några saker du bör tänka på. Det första är att det kan vara bra att känna till hur reglerna kring beskattningen är utformade. Frågan här är främst hur din inkomst från livestreamen ska beskattas. De pengar du får in av annonserna kan antingen beskattas i inkomstslaget näringsverksamhet, eller så kan de anses utgöra hobbyverksamhet och således beskattas i inkomstslaget tjänst.

Enligt 13:1 IL ska till inkomstslaget näringsverksamhet räknas inkomster och utgifter på grund av näringsverksamhet. Med näringsverksamhet avses förvärvsverksamhet som bedrivs yrkesmässigt och självständigt. Verksamheten ska bedrivas självständigt och yrkesmässigt i förvärvssyfte för att det ska vara fråga om näringsverksamhet.

För att det yrkesmässiga kravet ska vara uppfyllt krävs det att verksamheten ska bedrivas regelbundet och inte endast tillfälligt. I regelbundenheten ligger ett krav på viss omfattning och varaktighet. Kraven på regelbundenhet och varaktighet balanserar emellertid ut varandra. Eftersom att det framgår i frågan att du avser att bedriva denna verksamhet som ett hobbyprojekt, antar jag att det endast kommer att bedrivas på fritiden och när du har tid. Därav är inte detta rekvisit uppfylld.

Även om youtubekanalen sker självständigt så faller det också på förvärvssyftet. FÖr att detta rekvisit ska vara uppfyllt krävs det att verksamheten ska bedrivas i syfte att ge ekonomiskt utbyte. Avgörande är syftet och inte att verksamheten faktiskt går med vinst. Bedömningen är objektiv. Det är okej att tjäna pengar på hobbyverksamheten, men det ska inte vara det huvudsakliga syftet. Om målet med ditt projekt skulle vara att tjäna så mycket pengar som möjligt, hade det kunnat klassificeras som näringsverksamhet. Min bedömning är att din projekt kommer högst sannolikt falla under inkomstslaget tjänst enligt 10 kap. IL.

En annan viktig sak att känna till är att du inte kan enligt svensk rätt begå förtal mot ett företag. Paragrafen om förtal i brottsbalken 5 kap 1 § tar sikte på en levande person och kan inte tillämpas i fråga om någon skulle begå motsvarande agerande mot ett företag. Ett sådant agerande kallas istället för ekonomiskt förtal och är inte ett brott enligt svensk lag.

Om du har fler frågor eller något var otydligt, är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen. Det finns även möjlighet att boka tid hos någon av våra jurister på lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Philip StockerRådgivare