Jag ska gifta mig med asylsökande, hur gör vi för att han ska få stanna i Sverige?

Hej, jag ska gifta mig med en man från

Irak, som söker asyl men fått avslag. Jag är född och uppvuxen i Sverige. Måste han åka till ett annat land ett tag och sedan återvända till Sverige för att få stanna. Kan man i så fall lösa det på annat sätt. MVH.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga behandlar regler som finns i Utlänningslagen (UtlL).

Om uppehållstillstånd vid ingående äktenskap

En person med avsikt att ingå äktenskap med en som är bosatt eller har uppehållstillstånd i Sverige, kan få uppehållstillstånd om förhållandet framstår som seriöst och inte andra särskilda skäl talar emot det (5 kap. 3 a§ 1p UtlL). Bedömningen ifall förhållandet görs genom att titta på olika faktorer ex. hur långt förhållande, hur ofta de träffas, om personerna talar samma språk, hur god kännedom de har om varandra och om de har eller väntar barn tillsammans. Särskilda skäl som skulle tala emot är exempelvis om den ena partnern riskerar att bli utsatt för våld i förhållanden.

För att få uppehållstillstånd finns också ett försörjningskrav samt krav på att kunna styrka sin identitet.

Måste personen söka uppehållstillstånd från hemlandet?

Huvudregeln är som du skriver att den ansökande personen ska ansöka om uppehållstillstånd från sitt hemland eller annat land där den har tillstånd att bo. Det finns vissa undantag när någon kan söka om den redan befinner sig i Sverige. Undantaget gäller när personen har ett annat uppehållstillstånd ex. arbetstillstånd, har barn eller väntar barn med någon i Sverige och verkställighetshinder vid avslag av asylansökan.

Om sökande personen befinner sig i Sverige och verkställighetshinder

Om personen har fått avslag för asyl i alla instanser och är tvungen att lämna landet, kan återresan avbrytas ifall det framkommer ny information till situationen exempelvis att familjesituationen förändras. Detta kallas verkställighetshinder (12 kap. 18§ UtlL). Då kan personen skriva till Migrationsverket och beskriva den nya situationen och varför de ska på den grunden pröva asylskälen igen. Mer om detta kan du läsa här på Migrationsverkets hemsida. Den nya informationen prövas alltid individuellt för varje fall, men det ska vara en bestående omständighet som den sökande inte hade kunnat eller haft skälig anledning att inte åberopa tidigare (12 kap. 19§ UtlL).

Vad kan ni göra?

Din blivande man befinner sig i Sverige och har fått avslag på sin asylansökan. För att kunna ansöka om verkställighetshinder på grunden att ni nu ska gifta er, krävs det att han har överklagat och fått avslag i alla domstolsinstanser. Har så skett kan ni ansöka genom instruktionerna på Migrationsverkets hemsida som jag hänvisat till ovan.

Om han endast har fått ett första avslag hos Migrationsverket har ni en väg att gå innan han kan ansöka om verkställighet. Det är inte heller säkert att ert blivande äktenskap är tillräckligt för att vara en ny omständighet som innebär att han får stanna. Bedömningen görs i varje enskilt fall av Migrationsverket. Men då han redan befinner sig i Sverige, och det på grund av asylskäl, är det en möjlighet värt att gå på.

Det andra alternativet är att ansöka om uppehållstillstånd på grund av kommande äktenskap. Tydliga instruktioner finns Här om hur en sådan ansökan går till. Det går att göra både via webben eller vanlig utskriven ansökan som skickas in. Denna måste dock göras från hemlandet eller annat land där ansökningspersonen har rätt att bo.

Jag kan inte råda er till mer än att kanske testa verkställighetshinder, men jag tror att båda sätten innebär en längre handläggningstid. En vanlig ansökan är möjligtvis en säkrare väg, men innebär samtidigt att han måste lämna Sverige för en tid. Om ni är ändå osäkra så kan ni kontakta Migrationsverket ifall de har några åsikter eller råd för er situation. Lycka till!

Jag hoppas att detta gav svar på din fråga, och annars får du gärna återkomma vid fler funderingar!

Vänligen,

Erica LagerRådgivare