Jag ska flytta isär med min sambo, vem har rätt till egendomen i bostaden?

Jag och min sambo ska gå isär. Vi har bott ihop i 3.5 år och haft gemensam ekonomi under 2 år av dessa 3.5 åren. Han äger en bostadsrätt som vi har renoverat under tiden jag har bott tillsammans, toalett, och två sovrum. Nu till min fråga har jag någon rätt till något av denna bostaden? Eller utav de som kan gå på vinst av den? Var på sakerna som finns i bostaden. Han påstår att sakerna som han har köpt är hans. Men hur är det med sånt? Vem får vad i bostaden?

Tack så mycket

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar två saker:

1. Har du rätt till bostadsrätten eller till en eventuell vinst vid en försäljning?

2. Vad gäller resten av egendomen i lägenheten?

I sådana här situationer gäller sambolagen.

Enligt sambolagen ska bodelning ske om någon av er begär det inom ett år från det att samboförhållandet upphör (8 § sambolagen). Vid en bodelning kommer ni att dela på den egendom som klassificeras som samboegendom. Ert gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om sakerna är införskaffade för er gemensam användning (3 § sambolagen).

1. Har du rätt till bostadsrätten eller till en eventuell vinst vid en försäljning?

Det första att tänka på här är om han köpte bostadsrätten för er gemensamma användning? Om han hade lägenheten innan ni blev tillsammans, eller om han köpte den när ni var tillsammans men innan ni började prata om att flytta ihop så är det hans enskilda egendom. I så fall har du inte rätt till lägenheten eller till en eventuell vinst vid en försäljning.

Det faktum att du har varit med och betalat för en renovering ändrar tyvärr inte det. Enligt rättsfallet NJA 1986 s. 513 räknas din renovation som en gåva till din sambo, ifall du inte kan bevisa att det inte fanns någon gåvoavsikt. Det rättsfallet kommer från Sveriges högsta domstol och är därför prejudicerande. Det innebär att andra domstolar och nämnder kommer döma på samma sätt.

2. Vad gäller resten av egendomen i lägenheten?

På samma sätt som ovan ingår egendomen om någon av er har köpt den för er gemensamma användning. Om ni exempelvis köpte en ny säng till sovrummen så ingår den i bodelningen (3 § sambolagen).

Jag hoppas du fick svar på dina frågor!

Vänligen,

Veronica BorgRådgivare