FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt27/04/2018

Jag och min sambo ska separera - har jag rätt att få ha barnen växelvis?

Hej,

Min sambo vill separera, jag kommer bo kvar i lägenheten där våra barn har vuxit upp. Eftersom våra barn är 2,5 och 6månader undrar jag om jag har juridisk rätt att få ha barnen växelvis? Då pratar vi om att växla var tredje dag. Jag är orolig att hon kommer kräva dem heltid, även då vi har skrivit gemensam vårdnad på båda. Har jag någon möjlighet att de får bo hos Mita lika mycket dom hos henne?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Barns boende regleras som i föräldrabalken (FB). Det är svårt att säga något om ett exakt antal dagar i såna här situationer, men jag kommer ta upp vilka regler som finns och vilka olika bedömningsfrågor som kan dyka upp. Jag kommer först ta upp praktiska saker som ni ska tänka på när ni bestämmer var barnen ska bo och sen tar jag upp olika omständigheter som påverkar beslutet om var barn ska bo. En bra sak att ha i bakhuvudet är att varken du eller den andra föräldern har någon absolut rätt till era barn. Era barn har däremot rätt att vara med er på ett sätt som är bra för deras hälsa och utveckling. Därför utgår alltid alla regler från barnets bästa.

Som vårdnadshavare måste ni bestämma om barnens angelägenheter tillsammans

Barns vårdnadshavare har rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnens personliga angelägenheter. En sån sak är barnets boende. Eftersom du och din sambo har gemensam vårdnad måste ni dessutom ta såna här beslut tillsammans (FB 6 kap. 11 § och 13 §). Det finns inga regler som säger exakt hur ni ska räkna ut såna här saker, utan det är upp till er att ta ett beslut. Ni ska alltid utgå från barnets bästa.

Kommer ni överens om något kan ni skriva upp det tydligt i ett avtal och låta socialnämnden godkänna det (FB 6 kap. 14a §). Dels kommer ni kunna ha nytta av ett sånt avtal om ni blir osäkra på vad ni kommit överens om i framtiden, dels får avtalet ungefär samma funktion som en dom från domstolen. Det betyder att det kan verkställas (genomföras med tvång) om du eller din sambo inte följer det.

Går det inte att komma överens om var barnen ska bo och hur länge de ska bo hos var och en av er, så kan du och din sambo gå till en domstol och låta den bestämma i frågan (FB 6 kap. 14 a). Domstolen kommer alltid försöka reda ut vad som är bäst för barnen och ta ett beslut som så långt som möjligt tillgodoser barnens behov.

"Barnens bästa" – vilka omständigheter brukar man ta med i bedömningen

Barn har alltid rätt till umgänge med sina föräldrar. oavsett om de bor med en förälder eller inte. Ett sätt att faktiskt tillgodose den rätten är så klart att barnet bor hos föräldrarna.

Barn ska känna trygghet och leva på ett sätt som ger god psykisk och fysisk hälsa. Detta spelar roll när man bestämmer hos vilken/vilka föräldrar barn ska bo. Bor till exempel föräldrarna väldigt långt ifrån varandra kan det vara jobbigt för ett barn att flytta mellan dem väldigt ofta. Ett barns möjlighet att gå i dagis eller skola och träffa kompisar ska inte minska för att barnet växlar mellan olika bostäder. För barn i din ålder brukar också behovet av kontinuitet och trygghet vara särskilt viktigt. Ibland säger man att växelvis boende inte är så bra för barn under 3-4 år, eftersom de mår bra av att vara mycket i samma miljö med samma personer. Det är däremot inte en absolut sanning och barnens ålder är inte helt avgörande.

Föräldrars förmåga att samarbeta spelar också roll när man avgör den här frågan. Om föräldrarna till exempel är överens om att barnen ska bo ungefär lika mycket hos var och en av dem, och kan samarbeta i andra praktiska frågor, så funkar det till exempel bra med växelvis boende.

Barn har också rätt att själva ge uttryck för vad de vill. Ju äldre och mognare barnen blir, desto mer hänsyn visar man för vad barnen själva vill. Ett barn på 6 månader kan inte uttrycka någon klar vilja om sen sån här sak, men det kan hända att ett barn på 2,5 år faktiskt an säga om det vill bo hos någon av sina föräldrar. Dock är det en så låg ålder att det kommer ha en ganska begränsad vikt. Det är istället upp till dig, din sambo eller i värsta fall en domstol att bestämma vad som är bäst för dem.

Sammanfattning

Varken du eller din sambo har någon rätt att ha barnen hos er. Era barn har rätt att umgås med er båda så att ni kan utveckla en bra relation. Exakt hur mycket barnen ska vara hos dig respektive din sambo finns det ingen lag om. Du och din sambo måste istället försöka komma överens om det tillsammans och då ska ni först och främst tänka på vad som är bäst för era barn. När ni kommit överens kan ni skriva ett avtal som blir juridisk bindande. Om ni inte kan komma överens kan ni gå till en domstol och låta den bestämma. Domstolen kommer utgå från barnens bästa. Saker som domstolen då tar hänsyn till är till exempel barnens behov av kontakt med både dig och den andra föräldern, barnens ålder, deras behov av trygghet och kontinuitet, deras möjlighet att gå på dagis eller i lekskola och alla andra omständigheter som har med barnens bästa att göra.

Mina rekommendationer till dig

Det första jag tycker att du sa göra är att prata med din sambo om barnen. Berätta vad du tycker är bäst för barnens skull och ta reda på om hon tänker likadant. Tycker ni inte samma sak måste ni försöka komma fram till om ni kan komma överens om någon kompromiss som fungerar bra för er och era barn.

Om ni har svårt att komma överens rekommenderar jag er att kontakta Familjerätten i er hemkommun. Där kan ni få hjälp med samarbetssamtal. De är kostnadsfria samtal där någon från Familjerätten är med och försöker hjälpa er att komma överens. Tänk på att inte bara prata om var barnen ska bo. Försök komma till en överenskommelse med mycket detaljer. Kanske funkar det inte med varannan vecka, utan det blir bättre om barnen är hos någon av er under lov och helger, medan de är hos den andra på veckodagar. Ibland kan man behöva prata särskilt om vad som gäller under stora helger som till exempel jul och nyår.

Om det visar sig att ni inte alls kan komma överens kan ni ta frågan till en domstol. Skulle det gå så långt rekommenderar jag dig att ta kontakt med en jurist som kan hjälpa dig att driva frågan. Om det skulle bli aktuellt är du välkommen att boka tid med Lawlines jurister.

Jag hoppas att du har fått lite mer klarhet i vad som gäller och att du och den andra föräldern kan komma överens om något som funkar för er båda.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare