Jag lånade pengar av mina föräldrar för att köpa hus med min sambo, får jag tillbaka dom vid en separation?

Jag och min sambo ska flytta isär. Min sambo ska bo kvar i vårt villa vi köpt tillsammans. Vi äger halva var.

Jag ska flytta ut.

När vi köpte huset fick jag 210.000kr av mina föräldrar för att få med lånet.

Nu undrar jag om det är så att jag ska ha tillbaka dessa kronor, för det hävdar min far.

Min sambo tror inte att det är så eftersom det ingick i lånet mm.

Vi ska till banken nästa vecka för att få hjälp med lånet. Men de på banken har väl koll på vad som gäller?

Hur fungerar det?

Lawline svarar

Sambolagen är dispositiv (9 § Sambolag), det betyder att den går att avtala bort, om ni har gjort det så stämmer inte mitt svar in på er situation. Jag kommer i fortsättningen att utgå från att sambolagen gäller. I en bodelning mellan sambos ingår bostad och bohag som införskaffats för gemensamt bruk (3 § sambolag). När samboförhållandet upphör har den som varit sambo rätt att påkalla bodelning (8 § Sambolag). Samboegendomen räknas ihop, och båda sambos har rätt att räkna av sina skulder (13 § Sambolag). Det värde som återstår delas lika mellan båda sambos (14 § Sambolag). Detta innebär att du i slutändan kan få antingen mer, mindre eller exakt 210.000 kronor. Det beror på hur mycket ni har amorterat och om huset har ökat i värde, samt vad ert bohag är värt. Sambolagen är dock fortfarande dispositiv (10 § Sambolag) och ni kan avtala om att bodela på ett annat sätt om ni vill. På er bank får ni säkert också bra hjälp med hur ni ska göra.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare