Jag kommer från Syrien och är sambo med en svensk medborgare, när kan jag ansöka om svenskt medborgarskap?

Medborgarskap när sökande är sambo med svensk medborgare

Hej, jag kommer från Syrien har bott i Sverige sedan 09.04.2016 "bott tillsammans med sambo sedan 09.04.2016"

"Är sambo men en svensk medborgare"

" Hon har ansökt till mej för att bo med henne i Sverige så därför fick jag uppehållstillstånd från början"Fick uppehållstillstånd och arbetstillstånd sedan 23-02. 2016

Förra veckan fick jag PUT 10.01.2019 Min fråga gäller medborgarskap; kan jag få medborgarskap nu?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga gäller medborgarskap finns tillämpliga bestämmelser i lagen om svenskt medborgarskap.

När kan du ansöka om medborgarskap?
Om man lever i hop med en Svensk medborgare kan man ansöka om medborgarskap efter tre år. (12§) Förutsättningarna för att beviljas ett medborgarskap är att:

1. Haft permanent uppehållstillstånd under tre år.
2. Du och din sambo ska ha bott tillsammans under de senaste två åren.
3. Din sambo måste varit svensk medborgare under minst två år.
4. Du måste under din tid i Sverige anpassat dig väl i det svenska samhället. När migrationsverket bedömer detta kan de exempelvis se på längden av ert förhållande, din möjlighet att försörja dig och dina språkliga kunskaper.
5. Att du haft och kan förväntas ha ett hederligt levnadssätt. När migrationsverket bedömer det tittar de exempelvis på om du finns med i belastningsregistret.

Sammanfattningsvis
Eftersom du skriver att du bott tillsammans med din sambo sedan den 9 april 2016 men fick PUT först den 10 januari 2019 så börjar dina tre år räknas från och med den 10 januari 2019. Du kan därför ansöka om medborgarskap tidigast den 10 januari 2022. Vill du läsa mer om reglerna kring medborgarskap kan du göra det här.

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga annars är du varmt välkommen att ställa en ny fråga till oss!

Sandra LundinRådgivare