FrågaAVTALSRÄTTAvtal30/04/2021

Jag har skrivit på ett handpenningsavtal angående ett tomtköp och ångrar mig, kan jag få tillbaka handpenningen?

Hej,

Vi skrev på ett handpenningsavtal angående ett tomtköp. Innan vi skrev på hade vi en rad villkor men säljarna vägrade låta oss ha med dom i avtalet och dum som jag var skrev jag på för annars skulle tomten gå förlorad. Min man ville inte skriva på med kände sig tvingad då jag skrev på. Ingen mäklare inblandad utan detta var endast privat mellan oss. Dagen efter ringde jag o sa att vi vill häva köpet för det kändes inte ok att inte ha fått ha med våra villkor som bland annat var att bygglov skulle godkännas och ett datum för tillträde. Tomten är fortfarande under avstyckning.

Nu undrar vi om vi har rätt till våran handpenning eller om säljaren får behålla den? Det handlar om 95000kr.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i avtalslagen (AvtL) och jordabalken (JB).

Det är vanligt att upprätta ett handpenningsavtal innan ett avtal om tomtköp

Ett fastighetsköp är giltigt om vissa formkrav är uppfyllda, till exempel att avtalet ska vara skriftligt, skrivas under av både köparen och säljaren, innehålla en uppgift om köpeskillingen och innehålla en förklaring av säljaren att egendomen överlåtes till köparen (4 kap. 1 § första stycket JB). Det är vanligt att upprätta ett handpenningsavtal innan ett köpeavtal av tomt har kommit till.

Handpenningsavtalet fungerar som en försäkring om att köpet ska fullgöras för båda parterna

Handpenningen innebär att säljaren lovar att inte sälja huset till någon annan och köparen lovar att genomföra köpet. Som huvudregel är ett avtal bindande och ska hållas av båda parterna (1 § första stycket AvtL). Det finns dock vissa ogiltighetsgrunder som skulle kunna bryta presumtionen om bundenhet, till exempel tvång eller utpressning (29 § AvtL). Det verkar dock inte som att någon ogiltighetsgrund föreligger, vilket innebär att du är bunden till avtalet och måste betala handpenningen.

Eftersom du har ångrat dig om köpet måste du ersätta de skador som säljaren ådragit sig genom att förlita sig på att du faktiskt skulle ha genomfört köpet. Handpenningen blir som en maxgräns för hur mycket skadestånd säljaren kan få om köparen inte längre vill genomföra köpet. Utgifterna kan exempelvis röra sig om annonseringskostnader eller mäklarkostnader. I ditt fall är handpenningsbeloppet 95 000 kr, vilket innebär att säljarens skada, pga ett avbrutet tomtköp, maximalt kan ersättas till det beloppet.

Dock kan det finnas villkor i ert handpenningsavtal som föreskriver annat. Det är därför viktigt att läsa igenom avtalet och se ifall ni avtalat annorlunda.

Avslutningsvis är ett handpenningsavtal bindande. Handpenningen fungerar som en säkerhet för att båda parterna ska genomgå köpeavtalet. Om du har ångrat dig, används en del av handpenningen till att ersätta säljarens skador i och med att du inte längre vill genomföra köpet.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Du är varmt välkommen att ställa en ny fråga om det är något mer du undrar över!

Med vänliga hälsningar,

Chantal KryouRådgivare