Jag har renoverat sambons bostad (inte samboegendom), kan jag få ersättning för detta vid bodelning?

Hej

Jag har en fråga gällande separation när man är sambos. Jag flyttade in i min sambos hus för ca 4 år sedan. Han står som ensam ägare. Vi delar lika på alla utgifter. Har gemensam ekonomi sen januari 2018 (om det spelar roll). Vi har renoverat köket för x antal hundra tusen. Min fråga är nu, får jag ta del av värdet av renoveringen? Värdeökning på huset? Jag vet ju att allt vi köpt tillsammans sen vi blev sambos ska delas på men jag är osäker på vad som gäller vid en renovering? Vi har även byggt/rustat upp vår carport.

Tack för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom det rör ett samboförhållande blir sambolagen tillämplig som du hittar här.

Om du och din sambo går isär ska en bodelning göras. I bodelningen ska samboegendomen fördelas (8 §). Jag tolkar det som att din sambo hade förvärvat huset innan du flyttade dit, vilket i så fall innebär att huset inte är förvärvat för gemensamt bruk, vilket gör att huset inte är samboegendom (3 §).

Frågan är då om din värdetillförsel till huset har någon relevans vid en bodelning? Det finns inget i sambolagen som tyder på att du kan få tillbaka det du har lagt ut. Det finns även ett rättsfall (NJA 1986 s.513 och NJA 2003 s. 650) där den ekonomiska vinningen i renoveringen har likställts med en gåva till husägaren. Slutsatsen jag drar av de omständigheter du nämnt samt rättsfallet är att du inte har rätt att ta del av husets värde vid en eventuell bodelning.

Mitt råd är därmed att du och din sambo skriver ett avtal där ni kommer överens om att du har rätt till ett visst värde av huset.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare