Jag har i desperation handlat med företagets kort, vad kommer hända?

Hej.

Jag har i ren desperation handlat på företagets ica kort. Då jag har höga skulder och en situation i hemmet som innebär att jag inte får ta del av mat eller hygienarticklar som jag själv inte köpt. Min ekonomiska situation har gjort att jag varit helt utan pengar.

Jag vet inte exakt summan jag handlat för, men det kanske rör sig om 2000kr.

Vad kommer hända?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Vilken olycklig situation du hamnat i, jag ska försöka hjälpa dig så gott det går. För att svara på din fråga kommer jag att använda brottsbalken (BrB) och lagen om anställningsskydd (LAS).

Att ta pengar kan vara ett brott som din arbetsgivare kanske inte uppskattar

Att låna eller ta pengar av företaget på detta sätt går under brottet förskingring (10 kap. 1 § BrB). Det som skulle kunna hända om man ser till detta är att du straffas för brottet om företaget väljer att polisanmäla. Det skulle även kunna vara så att din arbetsgivare vill säga upp dig på grund av detta (7 § LAS). Nu får vi hoppas att så inte är fallet.

Det du kan göra är att ärligt förklara för din arbetsgivare vad som hänt och varför det hänt. I de allra flesta fallen varar ärlighet längst.

Jag önskar dig lycka till med allt och hoppas att din situation löser sig. Om du behöver mer hjälp kan du ställa en till fråga.

Med soliga hälsningar,

Clara WågefjellRådgivare