FrågaKÖPRÄTTKöplagen21/08/2022

Jag har förvärvat hästar, men den tidigare ägaren vägrar att lämna ut hästpassen - Vad gäller och vad gör jag?

Hejsan, har 2 hästar jag har ansvar för, ägaren har fått djurförbud (alla djurslag). Har haft hand om dom i 4 månader nu. Mår bra som dom ska göra. I dåligt skick när jag fick dom, men ägaren vägrar prata med mig, samt jag har ett överlåtelseavtal på dessa hästar. Men "ägaren" vägrar ge mig passen.. hur ska jag gå tillväga? Hur ska jag gå vidare? Mvh Emelie

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är köplagen (KöpL). En häst ses nämligen som en sak, dvs. en vara, i köprättslig mening och utgör därför lös egendom. Det är också förklaringen till att köplagen ska tillämpas (under förutsättning att din motpart är en fysisk person och inte en näringsidkare).

Ovan nämner du att det finns ett överlåtelseavtal, vilket jag tolkar som att det föreligger en överenskommelse (dvs. ett avtal) mellan dig och den tidigare ägaren som har manifesterats i skrift. Om överlåtelsen skedde i form av ett köp eller genom en gåva är oklart, men det har samtidigt mindre betydelse. Därutöver verkar du också haft hästarna i din besittning under fyra månader. Din ärendebeskrivning är mycket kortfattad, men utifrån den information som är tillgänglig i skrivande stund finns det naturligtvis omständigheter som med styrka talar för att äganderätten till hästarna redan har gått över på dig.

Huruvida överlämnandet av hästpassen utgjorde en del av överlåtelseavtalet är för mig ovisst, men ett rimligt antagande är givetvis att så var fallet. Mig veterligen har dock hästpassen egentligen ingen juridisk funktion i ägarhänseende. Det finns inte heller, i vart fall inte såvitt jag vet, något lagstadgat krav på att ägarbytet måste registreras varför du redan idag är att betrakta som formell ägare till de aktuella hästarna.

Däremot behöver du hästpassen för att kunna uppfylla de registreringskrav som Jordbruksverket ställer på din anläggning. För att kunna registrera en häst på en anläggning krävs att hästen är id-märkt och upptagen i den centrala hästdatabasen. Se Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd, både SJVFS 2021:13 och SJVFS 2021:38 (avseende de senaste ändringarna).

När det sedan gäller din faktiska (och enda) fråga om hur du ska gå tillväga för att få den tidigare ägaren (X) att lämna ut passen kan följande anföras. Förutsatt att överlämnandet av passen följer av överlåtelseavtalet kan konstateras att din motpart, X, inte har fullgjort sin del, alltså presterat i enlighet med avtalet. Vid dröjsmål på säljarens sida finns flertalet felpåföljder som kan åberopas av dig som köpare. Enligt 22 § KöpL gäller att om varan inte avlämnas eller avlämnas för sent och beror det inte på köparen eller något förhållande på hans sida, får köparen enligt 23--29 §§ kräva fullgörelse eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd. Han eller hon får även hålla inne betalningen enligt 42 §. Med vara avses som sagt hästarna. Men allt sådant som i övrigt ska överlämnas till dig som köpare får säljaren naturligtvis inte hålla inne. Min uppfattning blir således att du ska kräva fullgörelse enligt 23 § KöpL

I den nyss nämnda bestämmelsen sägs att köparen får hålla fast vid köpet och kräva fullgörelse. Säljaren är dock inte skyldig att fullgöra köpet om det föreligger ett hinder som han inte kan övervinna eller om fullgörelsen skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till köparens intresse av att säljaren fullgör köpet. Men det finns ingenting i ditt ärende som tyder på att något undantag skulle kunna åberopas av X. Om denne efter en formell framställan ifrån dig, exempelvis genom ett kravbrev, fortsatt vägrar att lämna ifrån sig handlingarna kan du vända dig till Kronofogdemyndigheten och ansöka om s.k. vanlig handräckning enligt lagen om betalningsföreläggande och handräckning (BfL)

I 3 § BfL uttalas att en ansökan om vanlig handräckning får, om förlikning är tillåten i saken (vilket gäller i ditt fall), avse åläggande för svaranden (X) att fullgöra något annat än betalning (i det här fallet lämna ut hästpassen), om tidpunkten för fullgörelse har inträtt (vilket torde vara fallet om jag inte har misstolkat din ärendebeskrivning helt). Men om handräckningsförfarandet skulle bestridas av X återstår egentligen bara en sak (om du inte ska lägga dig platt och ge upp vill säga) och det är att hänskjuta frågan till domstol (till en tingsrätt som första instans), dvs. helt enkelt väcka en talan och stämma X.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Notis: Vi på Lawline kan hjälpa dig att författa kravbrevet och/eller bistå dig i egenskap av ombud om så skulle behövas.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare