Jag har flyttat in i min sambos hus, han har en son som ärver honom, vad bör vi skriva för att jag ska få bo kvar i mitt hem om något händer min sambo?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Regler om sambor finns i sambolagen (samboL) och regler om arv och testamente finnes i ärvdabalken (ÄB).

När du flyttar in hos din sambo räknas ni som sambor i juridisk mening och därigenom blir sambolagen tillämplig. Som du nämner ärver inte sambor varandra enligt lag. För att du ska få bo kvar i hemmet kan ni upprätta ett testamente där det framgår att du erhåller huset vid ett eventuellt dödsfall. Här ska nämnas att din sambos son alltid har rätt att få sin laglott, det vill säga hälften av det som sonen skulle erhållit om inte ett testamente hade funnits. Denna rätt till laglott är lagfäst i 7 kap. 1 § ÄB. Sonen kan välja att avstå från denna rättighet, men kan alltså kräva att erhålla denna del vid sin fars frånfälle.

Ni bör alltså underteckna ett testamente för att säkra din rättighet att bo kvar i ert gemensamma hem. Ta kontakt med en verksam jurist för att formulera ett formenligt testamente. Det finns nämligen formkrav för ett giltigt testamente. Dels att testator ska vara över 18 år, (9 kap 1 § ÄB), dels att det förekommer två oberoende vittnen som undertecknar handlingen (10 kap 1 § ÄB).

Hoppas att detta var svaret på din fråga!

Christoffer DahlRådgivare