FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott17/04/2018

Jag har blivit anmäld till socialen på falska grunder, vilket brott?

Hej!

En lss-avlösare har tillsammans med chefen för utförandet på kommunen lämnat in en orosanmälan mot mig till socialen.

Anmälan består av rena personangrepp som dessutom är felaktiga men väldigt kränkande tillsammans med snedvridna sanningar och tydliga lögner.

Jag har försökt att få dem att gå med på ett möte med mig, där de går igenom anmälan med mig, och förklarar alla delar i anmälan. De vill dock inte gå med på detta. Således måste jag bemöta detta på socialens kontor, och då står ord mot ord.

Jag vill ju naturligtvis anmäla detta som ett brott, och undrar om det är möjligt, samt vilken paragraf i brottsbalken jag isåfall bör åberopa. Kapitel 15 paragraf 7, eller kanske kap 5 paragraf 1?

Väldigt tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna som kommer beröras finns i brottsbalken, BrB. Precis som du skriver så är det brotten falsk tillvitelse i 15 kap 7 § BrB och förtal i 5 kap 1 § BrB som kan bli aktuella.

Falsk tillvitelse enligt 15 kap 7 § BrB

Detta brott innebär att en person pekar ut dig som en brottslig person hos åklagare, polis eller annan myndighet. Annan myndighet innefattar även socialtjänsten. Om någon lämnar in en orosanmälan till socialtjänsten och i denna uttrycker att du ska vara en brottslig person och detta uppenbart inte stämmer så kan personen göra sig skyldig för falsk tillvitelse. Det krävs även att personen själv är medveten om att du är oskyldig.

Förtal enligt 5 kap 1 § BrB

Ett förtal är när någon exempelvis pekar ut dig/ sprider rykten kring dig med syfte att utsätta dig för missaktning. Ryktena kan vara både sanna och osanna och ska spridas till fler personer än bara dig. Eftersom uppgifterna påtalats för bland annat socialen så har de fått en spridning. Nu vet jag inte vad just ryktena handlar om men av din beskrivning av att de är kränkande för dig så bör det ses som ett förtal.

I ditt läge…

Så bör du kontakta polisen antingen genom att besöka en polisstation eller ringa 11414 och där upprätta en polisanmälan. De brott som bör bli aktuella är falsk tillvitelse och förtal. Angående förtal så ligger det inte under allmänt åtal. Det innebär att det är ett så kallat "målsägandebrott" vilket betyder att du själv måste ange brottet till åtal och ger en begäran om att åtal ska väckas, 5 kap 5 § BrB. Åklagaren kan sedan välja om den vill driva brottet som ett allmänt åtal. Om det inte sker kan du driva åtalet som enskilt åtal. Då måste du bedriva processen själv samt står risken för rättegångskostnader om den åtalade frikänns.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Frida LarssonRådgivare