Jag har beställt en vara från internet som inte kommer, vad gör jag?

Hej. Har beställt från internett men inte fått varan som jag har betalt. Jag har mejlat flera gånger om det

men dom har inte svarat. Jag har också skrivit att jag vill ha pengarna tillbaka. Inga svar.Får inte heller

fram telefonnummer till företaget, Vad kan man göra.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du beställt en vara och företaget inte levererar denna i tid kallas det för dröjsmål. Den beställda varan ska vara levererad senast 30 dagar efter ni ingått avtalet om ni inte kommit överens om något annat. Det finns vissa medel du får använda om du inte har fått din vara i tid, dessa är:

Hålla inne betalning Kräva att företaget fullgör köpet Häva köpet om förseningen är av väsentlig betydelse för dig Kräva skadestånd för kostnader som du fått på grund av förseningen.

Jag tolkar din fråga om att du vill häva köpet och få dina pengar tillbaka, du skriver dessutom att du hört av dig till företaget. Efter 30 dagar (från avtalets ingående) ska du uppmana företaget att leverera varan inom en rimlig tilläggstid, om detta inte görs har du rätt att häva köpet. Om du häver köpet ska företaget återbetala dina pengar utan onödigt dröjsmål.

Som jag förstår det har du redan betalat för varan och företaget svarar inte på dina mail. Det du då bör göra är att anmäla ärendet till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, för att få en bedömning. Det är kostnadsfritt och kan göras via deras hemsida (här). Du kan också vända dig till din kommunala konsumentvägledning för ytterligare information och stöd (här).

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Lycka till!

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare