Jag har arbetstillstånd men önskar jobba för annat företag än som anges i beslutet - får jag det?

Hej och tack for dina service. Jag tänkte bara fråga om jag har en arbetstillstånd som personlig assistent och jag vill jobba som vikarie på en företag som medicinsk teknik konsult, får jag göra det ? och kan man arbeta på deltid på två företag som har olika inriktning ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arbetstillstånd regleras i 6 kapitlet utlänningslagen (UtlL).

Arbetstillstånd ges för en viss tid och får avse visst arbete och förenas med villkor (6 kap 1 § UtlL). I ditt arbetstillstånd finns angivet hos vilken arbetsgivare och för vilket yrke som ditt arbetstillstånd gäller. Under två år är arbetstillståndet knutet till en specifik arbetsgivare eller till ett visst yrke (6 kap 2 a § tredje stycket UtlL). Om du har arbetat mindre än 24 månader hos nuvarande arbetsgivare eller för det yrke som står i beslutet, är det inte möjligt att byta arbetsgivare eller arbetsuppgifter. I så fall behöver du ansöka om nytt arbetstillstånd.

Det finns dock en möjlighet att byta arbetsgivare om längre än 24 månader har passerat och förlängning beviljats av Migrationsverket (6 kap. 5 § UtlL). Då krävs det inte ny ansökan om arbetstillstånd. Observera att detta enbart gäller om du byter arbetsgivare och inte om du byter yrke. Av frågan tolkar jag att du önskar förändring både avseende arbetsgivare och yrke. Det ställs krav på att ny ansökan om arbetstillstånd ska lämnas in.

Mer information om detta kan du läsa om på migrationsverkets hemsida.

Hoppas mitt svar var behjälpligt. Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar,
Cornelia Isacson

Cornelia IsacsonRådgivare