FrågaFAMILJERÄTTBodelning19/12/2018

Jag har aldrig haft kontakt med min far - vem underrättar mig om hans död? Vad är min rätt gällande arv? Vem har rätt till eventuell livförsäkring? Är min far och hans fru lika stora parter i ägandet av deras tillgångar? Kan min far testamentera bort sina

Hej,

Jag har aldrig haft kontakt med min far - han har idag en fru och två barn med henne.

Mina frågor lyder;

* Vem underrättar mig om hans död?

* Vad är min rätt gällande arv? Har jag förstått rätt när jag tolkar det som att jag får hälften av allt han (eller dem?) äger minus skulder och hans fru får andra halvan vilken deras gemensamma barn sedan får ärva från när hon går bort?

* Vem har rätt till eventuell livförsäkring? Skriver han som tecknat den vem som ska gagnas av tillfallen utbetalning?

* Är min far och hans fru, liksom man ser i Amerikanska filmer, lika stora parter i ägandet av deras tillgångar?

* Kan han skriva- och/eller- testamentera över sina tillgångar på barn/fru/släktingar/vänner och därmed lämna mig arvslös genom legala medel.

* Hur säkrar jag min arvslott som särkullebarn utan någon tidigare kontakt med min biologiska far?

Är mest orolig över att jag inte kommer få information om hans bortgång så jag inte i tid kommer kunna anlita advokat - det ligger inte direkt i hans frugas intresse att anställa någon för bouppdelning efter bortgång. Särskilt då jag misstänker att hon inte äger någonting av "deras" tillgångar.

Tacksam för svar,

MVH, Daniel

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Inledning:
Jag kommer svara tematiskt eftersom det dels är många frågor, men även mot bakgrund att frågorna både liknar och skiljer sig i förhållande till varandra. Jag kommer använda dina frågor/funderingar som rubriker för att du lättare ska kunna orientera dig i mitt svar. Då det är så många frågor kommer svaren vara begränsade och kortfattade, annars riskerar svaret att bli oproportionerligt långt.

Vem underrättar mig om hans död? Samt information kring detta:
Både du och din pappas fru kommer vara gemensamma dödsbodelägare och gemensamt förvalta den dödes egendom under boets utredning (18 kap. 1§ ärvdabalken, ÄB). Dock kan det bli så att frun kan få den provisoriska förvaltningen innan den tas omhand av dödsbodelägarna - för att t.ex. fortlöpande kunna betala av din pappas löpande skulder (18 kap. 2§ ÄB). I så fall ska hon underrätta de övriga dödsbodelägarna (dvs dig) om dödsfallet. Dessutom finns det vissa krav i själva bouppteckningen och som ska bifogas i bouppteckningen gällande de personer som ska ha varit kallade, den avlidnes släktskap (t.ex. hur personen är släkt med din pappa t.ex. i ditt fall är du ju barn, huruvida du är ett gemensamt barn, samt bl.a. adress/uppgifter till dig). Även testamente (om sådant finns) och andra liknande handlingar ska också bifogas. Skatteverket ska kontrollera att samtliga dödsbodelägare och efterarvingar, både legala och testamentariska, har kallats till förrättningen och antecknats i bouppteckningen. Skulle din pappas fru ändå på något utesluta dig från processen medvetet så ska hon skriva under bouppteckningen och försäkra att de uppgifter hon lämnat är sanningsenliga (20 kap. 6§ ÄB).

Vad är min rätt gällande arv? Hur säkrar jag min arvslott som särkullbarn utan någon tidigare kontakt med min biologiska far? Har jag förstått rätt när jag tolkar det som att jag får hälften av allt han (eller dem?) äger minus skulder och hans fru får andra halvan vilken deras gemensamma barn sedan får ärva från när hon går bort? Kan han skriva- och/eller- testamentera över sina tillgångar på barn/fru/släktingar/vänner och därmed lämna mig arvlös genom legala medel.
Du har rätt till din laglott – och den är hälften av arvslotten (7 kap. 1§ ÄB). Han kan alltså välja att testamentera om hur han vill ha det när han gått bort (eller för den delen sälja eller ge bort saker medan han lever). Han kan dock inte testamentera bort din laglott. Laglotten är dock inte knuten till viss egendom, utan endast en kvotdel av kvarlåtenskapen. Det är således kvotdelen som du har rätt till och inte viss egendom och på så sätt går det inte att göra dig arvlös.

Om bouppteckningen ändå skulle göras utan dig så finns det en möjlighet att beställa en kopia på bouppteckning hos Skatteverket. Där kan du skriva in personnummer på den avlidne och e-postadress dit du vill skicka handlingen. E-postadressen lagras till dess handlingen skickas ut och handlingen skickas ut automatiskt. Där framgår då t.ex. testamente (om nu din pappa skulle upprätta sådan) och då har du möjlighet att jämka testamentet om du inte fått ut din laglott.

När det gäller arvet så beror det lite på vem som dör först – din pappa eller hans fru (boet kan ju öka eller minska i värde under åren vilken kan få konsekvenser för värdet i kronor på arvet, dock är beräkningsprincipen densamma). Jag utgår här ifrån att du tänker dig scenariot att din far dör först. Då gör man en bodelning för båda makarna över vilka tillgångar och skulder som finns gällande giftorättsgodset. När skulderna är avräknade lägger man ihop vardera makes tillgångar som är giftorättsgods och delar på två. Det är vardera makes giftorättsandel. Din fru får således sin giftorättsandel (sin halva genom bodelning). Den andra halvan (eventuellt addera enskild egendom om din pappa har något sådant) ska hans barn dela på. Här är det ju oklart hur många barn han har tillsammans med sin fru – men dem plus du är då de arvingar som ska dela på det (10-11 kap. äktenskapsbalken, ÄktB + arvsreglerna i ÄB). Det kan finnas en rad omständigheter som förändrar detta t.ex. testamente (men i vissa fall går detta att jämka; se ovan om laglott) m.m. OBS! Kom ihåg att det är situationen vid dödsfallet som är av betydelse. Din pappa har ju möjlighet att t.ex. ge bort och sälja saker medan han lever som påverkar hur mycket som "ska delas". Detta går att angripa i vissa fall, men det tar jag inte upp desto närmre här.

Vem har rätt till eventuell livförsäkring? Skriver han som tecknat den vem som ska gagnas av tillfallen utbetalning?
Kortfattat svar: Ja, den som tecknat försäkringen kan välja att försäkringsbeloppet ska tillfalla en eller flera personer som förmånstagare (14 kap. 1§ försäkringsavtalslagen, FAL). På så sätt kan ett förmånstagarförordnande fylla samma funktion som ett testamente, nämligen genom att försäkringstagaren bestämmer vem som ska erhålla beloppet istället för de legala arvingarna. Man kan välja om personerna ska vara namngivna eller icke namngivna (i så fall brukar relationen till försäkringstagarna avgöra vem som blir förmånstagare t.ex. make, sambo, barn eller arvingar).

Är min far och hans fru, liksom man ser i Amerikanska filmer, lika stora parter i ägandet av deras tillgångar? Inte säkert att hon äger någonting av "deras" tillgångar:
Här beror det lite på vad du menar. Ja, personerna i äktenskapet äger och förvaltar sin egen egendom och står för sina skulder som en rättshandlingskraftig individ (1 kap. 3§ ÄktB). Betydelse här får hur man bestämt egendomen som giftorättsgods eller enskild egendom t.ex. genom äktenskapsförord. Finns inget äktenskapsförord så är ju utgångspunkten att all egendom som inte är enskild ska vara giftorättsgods (7 kap. 1§ ÄktB). Tanken med att gifta sig är ju att man får en hel regelkatalog som avgör hur man ska gå tillväga i olika situationer som kan uppstå t.ex. om någon i äktenskapet dör.

Hoppas att du fått viss vägledning i din fråga!

Vänliga Hälsningar

Evelina KarhuRådgivare