FrågaFAMILJERÄTTBodelning13/11/2018

Jag har 700.000 sparat på ett konto. Vad kan hända med dessa pengar om jag och min make skiljer oss? Kan ha ha några synpunkter på om jag ger bort pengarna?

Hej! Jag har cirka 700 000 kronor i kapitalspar på banken. Jag är gift sedan 3 år tillbaka. Enligt min bankman är pengarna som står i mitt namn "mina" fram till den dagen jag och min man eventuellt skulle skilja oss. Först då kan min man ha synpunkter och tillgång till mina pengar. Kan jag ge bort mitt sparkapital utan medgivande av min man? Kan han ha synpunkter på detta i efterhand vid en eventuell skilsmässa?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Denna fråga aktualiserar främst äktenskapsbalken (ÄktB). Det finns dessutom flera olika juridiska aspekter som aktualiseras av din fråga. Jag kommer därför att dela upp mitt svar i underrubriker som behandlar de olika aspekterna var för sig.

Huvudreglerna
Som huvudregel gäller att först och främst att varje make råder över sin egna egendom och svarar för sina egna skulder (ÄktB 1:3). Detta innebär i princip att han inte kan tvinga dig att göra något särskild med dina pengar. Du har alltså all rätt att ge bort ditt sparkapital till vem du vill, eftersom att det är just dina egna pengar.

Däremot finns det lite modifikationer till denna huvudregel som aktualiseras vid en skilsmässa.

Vid en skilsmässa ska makarnas giftorättsgods, med avdrag för deras egna skulder (ÄktB 11:2), först slås ihop, och sedan delas med lika stora delar så att varje make får hälften var (ÄktB 10:1). Som huvudregel gäller att en makes egendom är giftorättsgods såvida den inte är enskild egendom (ÄktB 7:1). All egendom ni äger är alltså som utgångspunkt giftorättsgods. Uppdelningen av giftorättsgodset mellan er går till som följande vid en skilsmässa.

Vi säger att du har 700.000 kr i giftorättsgods och din make 500.000 och att ni båda harr 200.000 kr var i skulder. Detta innebär att ni vid en skilsmässa skulle behöva lägga ihop ert giftorättsgods, efter att avdrag för skulder gjorts. Du skulle alltså lägga in 500.000 och din make 300.000. Detta blir totalt 800.000. Den totala summan om 800.000 skulle sedan delas på två så att ni får 400.000 var. Eftersom att du var den rikare makan i scenariot blir det därmed du som ekonomiskt sett förlorade 100.000 som din make istället "vann".

Detta innebär i sig att du inte behöver oroa dig för att förlora något om du vid en skilsmässa är den i äktenskapet med minst giftorättsgods. Det finns dessutom undantag från denna regel, som gör att du helt eller delvis inte behöver dela med dig av dina 700.000 vid en eventuell skilsmässa.

Äktenskapsförord
Genom äktenskapsförord kan man göra viss egendom till enskild egendom. Detta innebär att ni kan upprätta ett äktenskapsförord där ni skriver in att egendom som ni äger ska bli er enskilda egendom. Ni kan bestämma att all egendom som ni själva äger ska bli enskild, eller att endast vissa av era ägodelar ska bli enskild egendom (se ÄktB 7:3).

Det kan sägas att detta är den enklaste lösningen för dig att undvika att behöva dela med dig av ditt giftorättsgods. Dock krävs det såklart att ni är överens för att ett äktenskapsförord ska kunna upprättas.

Här på Lawline erbjuds tjänsten upprättande av äktenskapsförord för 895 kr på hemsidan.

Ge bort egendomen som gåva
Även detta är ett alternativ. Du bör dock vara försiktig med att ge bort hela eller en del av summan som du har sparad. Det finns nämligen en specialregel som gör att du inte hursomhelst kan göra dig av med giftorättsgods innan en skilsmässa för att undvika att dela med dig av det.

Den relevanta regeln finns i ÄktB 11:4. Där stadgas att om en make, inom tre år innan skilsmässa begärts, i inte obetydlig omfattning, genom gåva, minskat sitt giftorättsgods eller använt sitt giftorättsgods till att öka värdet av sin enskilda egendom, ska man beräkna den makens andel som om värdet av denna minskning fortfarande ingick i makens giftorättsgods. Detta är en rätt så lång och vid första anblicks snårig regel. Men den innebär följande.

För att regeln ska kunna tillämpas krävs för det första att du har gjort dig av med egendom som är ditt giftorättsgods, antingen genom gåva eller genom att öka värdet på eventuell enskild egendom. Med det sistnämnda menas exempelvis den situationen att du har använt 500.000 av ditt giftorättsgods för att renovera din egna Ferrari-bil som är din enskilda egendom, så att Ferrarin har ökat massor i värde på grund av investeringen i den med ditt giftorättsgods. För att regeln ska bli tillämplig krävs det dessutom att det som du gjort dig av med har ett värde om i varje fall minst 10% av din totala förmögenhet. Detta innebär att du får skänka bort i varje fall 70.000 av ditt sparkapital utan att regeln bör bli tillämplig på den situationen.

För det andra krävs att skilsmässa begärs senast tre år efter att du på ovan beskrivet sätt gjort dig av med mer än 10% av ditt giftorättsgods. Om du exempelvis ger bort samtliga 700.000 kr i gåva till någon, och du och din make sedan begär skilsmässa om mer än tre år, kan inte regeln tillämpas.

Jag ska även förklara vad som händer om regeln skulle bli tillämplig. Vi säger att du förutom dessa 700.000 har 300.000 kr ytterligare i giftorättsgods efter att avdrag gjorts för alla dina skulder. Vi säger dessutom att du gör dig av med 350.000 av sparpengarna genom att ge bort dem i gåva, så att du har totalt 650.000 kr kvar i giftorättsgods. Vi säger vidare att ni skiljer er strax efter detta och att en bodelning ska göras. Om alla dessa 700.000 + 300.000 var giftorättsgods hade hela den summan om en miljon ingått i bodelningen. Eftersom att du gjort dig av med 350.000 finns dock endast 650.000 kr kvar att lägga in i bodelningen. Nu kan dock regeln tillämpas, på grund av att du gjort dig av med 35% av ditt giftorättsgods inom tre år innan skilsmässan. Detta innebär att man ska låtsas som att du aldrig givit bort de där 350.000 kr när bodelningen äger rum. Det får följande resultat i denna situation.

Vi säger att din make har 300.000 efter avdrag för sina skulder. Då ska bodelningen göras på följande sätt. Dina 650.000 kr läggs ihop med de fiktiva 350.000 kr som egentligen givits bort. Sedan lägger man ihop den summan om en miljon med din makes giftorättsgods om 300.000. Sedan ska detta delas på två. Då får ni 650.000 kr var. Eftersom att det nu fattas 350.000 kr i verkligheten är det du som får stå för det. Detta innebär att du egentligen får 650.000 minus de fiktiva 350.000 kr (alltså 300.000 kr), medan din make får den faktiska summan 650.000.

Slutsatsen i denna del blir därför att du kan ge bort alla dina 700.000 kr utan problem om ni inte kommer att skilja er inom de närmsta tre åren. Om ni kommer att skilja er inom de närmsta tre åren riskerar du det som jag ovan beskrivit om du totalt under denna tiden givit bort mer än 10% av ditt giftorättsgods.

Sammanfattning
Den lättaste lösningen är således att ni upprättar ett äktenskapsförord där ni reglerar vad som ska vara enskild egendom. Om ni inte upprättar något äktenskapsförord kommer du dock inte att stöta på något problem så länge ni inte skiljer er. Om ni dessutom har exakt lika mycket giftorättsgods efter avdrag för skulder eller om din make är rikare än dig, kommer du inte behöva dela med dig av något ens vid en skilsmässa.

Jag hoppas att mitt svar klargör de juridiska aspekterna av din situation för dig. Om du har följdfrågor kan du maila mig till Joel.Herrault@Lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare