Jag godkänns inte som medsökande när jag och min morfar ska byta hyresrätt på grund av att vi inte kan räknas som sambos - stämmer det?

Hej jag har ett barn men är skild och jag bor med min morfar som är pensionär.

Nu när vi har sökt byte för lägenhet och fått en fin lägenhet, men nu säger bostadsbolaget att man inte kan vara sambo med sin morfar och vill inte godkänna mig som medsökande även om vi bor tillsammans, utan att man måste vara antingen äkta makar eller partnets. Så min fråga är egentligen om det som familjebostäder säger verkligen stämmer och varför skulle inte jag och min morfar som är familj inte kunna vara sambos.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad tråkigt att du och din morfar stötte på problem när ni hittade en passande bostad. Tyvärr stämmer det att ni inte kan räknas som sambos och hyresbolaget har rätt att sätta upp krav på att du som är medsökande ska vara till exempel sambo eller make. Jag ska förklara det här lite mer i detalj.

Sambor är par som lever under äktenskapsliknande förhållanden

Den juridiska definitionen av sambor är två personer som bor tillsammans i ett parförhållande (sambolagen 1 §). En term som också används om sambor ibland är par som lever under äktenskapsliknande förhållanden.

Sambor är alltså per definition två personer som bor tillsammans i någon form av romantisk och/eller sexuell parrelation. Det är av den anledningen som du inte kan vara sambo med din morfar eller någon annan släkting.

Hyresbolaget får sätta upp villkor för uthyrning fritt

Hyresbolaget får i princip bestämma helt fritt vilka villkor de ska sätta upp för att du och din morfar ska få hyra en bostad hos dem. Det är alltså okej för hyresbolaget att sätta som krav att medsökande ska vara make eller sambo.

Kan du eller din morfar bo som inneboende istället för att stå på kontraktet?

Hyresbolaget i det här fallet har alltså rätt att inte godkänna dig som medsökande. Det alternativ ni har är att du eller din morfar söker om att byta lägenhet och att den andra av er bor som inneboende.

Ni behöver inte hyresvärdens tillstånd för att en av er ska bo som inneboende. Det betyder tyvärr också att bara en av er kommer stå på kontraktet. Dels betyder det en viss osäkerhet för den av er som inte står på kontraktet. Dels betyder det att bara den som står på kontraktet kan krävas på ansvar från hyresvärden om det uppstår något problem med hyresrätten eller betalningen av hyran. När hyresvärden bara skriver kontrakt med en av er kommer det alltså troligtvis påverka vilka möjligheter ni har att få en ny bostad.

Sammanfattningsvis har de alltså rätt i att du och din morfar inte kan räknas som sambos. Sambos definieras som par som lever i en äktenskapsliknande relation, vilket betyder att familj och släkte inte kan vara sambos. De har också rätt att sätta upp en här typen av villkor på medsökanden.

Alternativet som ni har är att du eller din morfar själv står på ett kontrakt och att den andra bor som inneboende. Det positiva är att ni inte behöver hyresvärdens tillstånd för det. Nackdelen är att bara en av er faktiskt står på kontraktet och kan hållas ansvarig av hyresvärden samt hålla hyresvärden ansvarig om det skulle uppstå något problem med boendet eller hyran.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och jag beklagar att jag inte kunde ge ett mer positivt svar.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare