Jag fick en felbehandling- kan jag få ersättning?

Hej! Jag åkte till en vårdcentral på grund av att jag hade svårt att röra mig, extrema blödningar som jag trodde var menstruation när jag lade mig ner på rygg så kändes det som att jag hade ett cementblock över bröstet. Min läkare gav mig antibiotika för han bedömde att jag hade en massiv urinvägsinfektion, jag var där vid halv 10 tiden. Under dagen fick jag svårare att andas och jag kunde inte kissa oavsett hur mycket jag förökte. Närmare kvällen blev jag sämre och sämre, så till slutet körde min syster mig till akuten. På väg till akuten (ligger ca 30 minuter ifrån där vi var) började jag falla in och ut i medvetandet. Väl på sjukhuset insåg dom att jag hade utomkvedshavandeskap och att jag var nära att gå bort. Min läkare sade till mig att jag var sekunder från ljuset så att säga. Kan jag få ersättning för det? För läkarens felbehandling?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Anmälan

Jag vill inleda med att beklaga händelsen! Till och börja med skulle jag vilja tipsa dig om att anmäla vad som har hänt. Det du kan göra är att klaga direkt på läkaren och vårdcentralen där du fick vård. Därefter kan du också kontakta patientnämnden i din region eller ditt landsting (se här). De kan hjälpa dig genom att göra en utredning och för att förstå hur det kunde komma sig att läkaren gjorde ett sådant misstag. Ifall du tycker att det är jobbigt att vända dig till vårdcentralen själv med klagomål kan patientnämnden hjälpa dig.

Du borde anmäla händelsen till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Om du har drabbats av en skada i vården har du rätt till ersättning enligt patientskadelagen. Du har förvisso inte blivit drabbad av en skada men du var nära att gå bort på grund av en miss från läkarens sida vilket måste anses vara mycket allvarligt. Du fick dessutom fel medicin tilldelad. Att få antibiotika fast du inte är i behov av det kan kanske också anses som farligt (antibiotikaresistens?) Du kan kontakta IVO (se här) och de kan hjälpa dig med ditt ärende.

Rätt till ersättning

Jag tycker att det kan vara värt att undersöka om du kan få ersättning enligt Landstingens Ömsesidiga Försäkringsbolag (LÖF). Om du gör en skadeanmälan kommer LÖF att göra en utredning för att se om din skada kan omfattas av försäkringen. Denna ersättning beräknas som om det vore ett skadestånd vilket innebär att den ersättning du kan få ut är samma som om ärendet hade prövats i en allmän domstol. Det finns en massa information på LÖF:s hemsida (se här).

Hoppas det går bra för dig! Önskar dig lycka till!

Vänligen,

Ceda ImranovaRådgivare