Jag bor i bostadsrätt, och min lägenhet blir för kall under vintern. Jag har påtalat felet flera gånger utan resultat.

Hej

Jag bor i en bostadsrätt. Under flertalet år har det varit ända ner till 14 grader varmt på vintern i min lägenhet. Trots att elementen är på för fullt. problemet är felanmält flertalet ggr och då förvaltaren kommer för att titta vad som kan vara fel så säger de bara att allt är som det ska med beredare och element. Nu vill jag ta detta ett steg till. Jag skall kontakta miljö och hälsomyndigheten i kommunen där jag bor. Samtidigt har jag en önskan om att inte betala full avgift under tiden problemet kvarstår. Jag deponerar gärna pengarna på någon myndighet, för att visa att det inte handlar om att jag söker "rabatt"

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom du bor i bostadsrätt blir Bostadsrättslagen tillämplig. Jag kommer gå igenom kort vem som ansvarar för vad i en bostadsrättslägenhet, vad som gäller om lägenheten är för varm, och avslutningsvis ge råd om vad du kan göra nu.

Vem som ansvarar för vad i en bostadsrättslägenhet

När en ny ägare tillträder lägenheten ska föreningen se till att lägenheten är i brukbart skick, se Bostadsrättslagen 7 kap 1 § (här). Bostadsrättsinnehavaren ansvarar för att hålla lägenheten i gott skick, Bostadsrättslagen 7 kap 12 § (här). Bostadsrättshavaren ansvarar inte för reparationer av ledningar för avlopp, värme, gas, elektricitet och vatten, om föreningen har försett lägenheten med ledningarna och dessa tjänar fler än en lägenhet. Detsamma gäller ventilationskanaler, se Bostadsrättslagen 7 kap 12 § 2 st (här).

Enligt Bostadsrättsägarnas riksförbund (länk här) står det angående radiatorer, att bostadsrättsinnehavaren ansvarar för målning av element och ledningar. Föreningen ansvarar för själva värmeelementet inklusive ventil och termostat, in- och utgående värmeledningar etc.

Om det är för kallt i lägenheten

Du skriver att det har varit 14 grader i lägenheten vid flera tillfällen under vintern. Folkhälsomyndigheten rekommenderar att temperaturen i en lägenhet bör vara mellan 20 och 23 grader. Temperaturen ska aldrig vara lägre än 18 grader, och inte varmare än 26 grader på sommaren (länk här).

Ta kontakt med miljö- och hälsoförvaltningen

Du har redan felanmält problemet och talat med förvaltaren flera gånger, utan resultat. Jag rekommenderar, precis som du själv är inne på, att du bör ta kontakt med miljö- och hälsoförvaltningen i din kommun.

Nedsättning av hyra

Om det finns brister i ens lägenhet alternativt om lägenheten håller på att renoveras kan man ha rätt till lägre hyra de dagar man inte kan använda lägenheten som vanligt. Brister i lägenheten i det här sammanhanget kan exempelvis vara att lägenheten är för varm eller för kall, eller att duschen inte fungerar.

Vad du kan göra nu

Jag rekommenderar att du kontaktar miljö- och hälsoförvaltningen i kommunen där du bor och påtalar att det vid flera tillfällen under vintrarna har varit väldigt kallt i din lägenhet och att du har felanmält detta samt talat med förvaltaren utan resultat.

Om lägenheten är för kall kan det vara en brist som gör att man inte kan använda lägenheten som vanligt. Om det blir 14 grader i lägenheten vid flera tillfällen gör jag en bedömning att det är ett fel man kan få lägre hyra under den perioden.

Du kan kontakta fastighetsägaren direkt angående reduktion av hyran, men du kan givetvis rådgöra med någon som har juridiska kunskaper innan.

Om du har fler frågor kan du ta kontakt med Hyresgästföreningen alternativt Hyresnämnden. Du kan även ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare