Jag blir pressad till sex för att slippa publicering av pornografisk film

Hej, jag är i ett väldigt jobbit läge då en man vid 37 vill lägga upp videos på mig och honom när vi har gjort saker i samband med sex, jag vill verkligen inte att han ska lägga upp dom, filmerna är på mig när jag var ca 15 och jag var på den tiden väldigt osäker på mig själv. han vill ligga med mig för att inte lägga ut dom men jag vill verkligen inte göra det. har bild på honom och bild på konversationen men har inget namn. snälla hjälp!

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Vad lagen föreskriver

Att lägga upp sexuella bilder på någon annan för att skada denne är olaga integritetsintrång som är olagligt enligt 4 kap 6 c § Brottsbalk. Den som gör det kan dömas till böter eller fängelse i upp till två år. Att filma någon som är under 18 år som har sex är barnpornografibrott och är också olagligt 16 kap 10 a § Brottsbalk. Syns det med hänsyn till pubertetsutveckling, eller det på annat vis framgår att den filmade personen är under 18 år är det också olagligt att sprida, förvärva, förmedla och inneha filmen 16 kap 10 a § brottsbalk fjärde stycket. Den som med en person som inte deltar frivilligt genomför samlag eller annan jämförbar sexuell handling döms för våldtäkt 6 kap 1 § Brottsbalk. En person kan aldrig anses delta frivilligt om deltagandet följer av hot om brottslig gärning 6 kap 1 § Brottsbalk punkt 1. Att hota med att vidta brottslig gärning mot någon annan är också olagligt, det är olaga hot enligt 4 kap 5 § Brottsbalk.

Sammanfattning

Att personen i fråga filmade dig i sexuella situationer när du var under 18 var barnpornografibrott. Att hota dig med att begå olaga integritetsintrång om du inte går med på att ha sex är olaga hot. När du är utsatt för brott ska du vända dig till polisen och göra en anmälan. Det är sedan polisens jobb att utreda brottet och försöka ta reda på vem personen är som gjort detta mot dig, så att personen kan åtalas och dömas. Att du har bild på honom och på konversationerna ni har haft kan hjälpa polisen i utredningsarbetet. Om du dessutom vet vad han använder för alias på olika webbplatser är detta också hjälpsamt för polisen i deras utredningsarbete.

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare