Jag blev tagen och polisanmäld för förskringring, jag blev även av med mitt jobb, hur påverkar det möjligheterna för mig att få hit min fru?

Jag var i en dumt situstion. Där jag stölde pengar från min arbetsgivare under några tillfällen. Värde 7000

Jag har förlorat jobbet.

Jag håller på att flytta min fru till Sverige.

Frågan är. Vad kommer starffet blir för mig? Kommer det påverka i ärendet om min fru?

Kommer jag gå i fängelse eller kommer jag få bötter

Lawline svarar

Hejsan!

Straffet
Straffet för förskingring är fängelse i högst 2 år. Detta betyder inte att det nödvändigtvis kommer att bli fängelse, utan domstolen dömer straffet utifrån hur det ser ut i det konkreta fallet. Om det endast var 7000kr samt att du är ostraffad sedan innan så bör det inte bli fängelse. Om du däremot har en historia av brott i ditt register samt att dessa anses allvarliga så kan det leda till fängelse, men endast högst 2 år. Det beror därför på personliga omständigheter vad för sorts straff det kan tänkas att bli.

Ärendet med din fru
Det kan absolut påverka ärendet på så vis att du inte länge uppfyller försörjningskravet. Det krävs, för att få uppehållstillstånd för din fru, att du har en bostad stor nog samt att du kan försörja henne. För att försörjningskravet ska bli uppfylld måste du ha ett inkomstbaserat arbete. Att du nu har tappat den källan resulterar i att du inte uppfyller försörjningskravet och kan därför inte få uppehållstillstånd för din fru. Det är därför viktigt att du hittar arbete snarast möjligt för att kunna uppfylla kravet.

Läs mer om kraven genom att klicka här.

Binh TranRådgivare