Jag blev dömd till villkorlig dom 2014 - kan jag ansöka om medborgarskap 2017 enligt Migrationsverkets karenstider?

Hej

Jag har en fråga gillande medborgarskapet karenstid jag dömd till villkorlig dom maj 2014kan jag ansöka om medborgarskap maj 2017 enligt migrationsverket karenstid jag uppfyller krav jag har hemlandspass och har bott i Sverige mer en nio år mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En villkorlig dom betyder att du kan få uppehållstillstånd tidigast 3 år efter att domen började gälla. Eftersom du uppfyller alla andra krav och din dom kom i maj 2014, så borde du ha kunnat söka uppehållstillstånd från maj 2017. Om du dömdes till fängelse eller böter samtidigt blir karenstiden längre. I så fall måste fängelsestraff ha avtjänats och alla böter måste vara betalda också. Men om det bara rörde sig om en villkorlig dom 2014, så borde du kunna ansöka om medborgare.

Har du mer funderingar på karenstiden och andra villkor för att söka om medborgarskap kan du hittar information på Migrationsverkets hemsida.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Annars är du välkommen att höra av dig igen.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare