Jag betalade mer än min sambo i kontantinsats, går det att reglera denna skillnaden på något sätt?

Hej! Jag och min sambo har köpt ett hus som vi äger hälften var. Jag har lagt 60.000 mer i kontantinsats. Går det att skriva på något sett?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag antar att du med din fråga undrar om det finns något sätt att reglera förhållandet att du betalat 60 000 kr mer än din sambo vid köpet av huset, för det fall att ni skulle bryta upp framöver.

Det smidigaste och absolut enklaste sättet att lösa det här är att ni skriver ett samboavtal. Om ni inte skriver ett avtal så kommer huset att betraktas som samboegendom vid en bodelning och ni kommer att dela på det rakt av. Om ni dock skriver ett avtal så råder det avtalsfrihet, så ni kan egentligen komma överens om vilken lösning ni vill. Det absolut enklaste exemplet är att ni kommer överens om att du, vid en eventuell bodelning, ska ha hälften av husets värde med tillägg för de 60 000 kr som du betalade mer vid förvärvet.

Ett tillägg till denna överenskommelse skulle kunna vara att denna summa ska minska i takt med att din sambo "betalar av" skulden till dig eller något dylikt villkor (det skulle dessutom kunna förenas med ränta!). Om förhållandet är långvarigt så kan det dessutom vara så att dessa 60 000 kr minskar i värde med anledning av inflation så du kan eventuellt också trycka in ett villkor om att beloppet ska inflationsjusteras.

Ett alternativ till ett sådant här "återbetalningsavtal" är att ni avtalar om att du ska äga en större del av huset (motsvarande de summorna som ni lagt in vid köpet). Då får du dessutom istället en proportionerlig del av den eventuella värdeökningen på huset när det säljs (till skillnad mot den "statiska" summan 60 000 kr som kan utgöra en väldigt liten del av en större värdeökning). Av samma logik följer dock att en "fast" summa på 60 000 kr är att föredra för det fall huset har sjunkit i värde vid den eventuella försäljningen.

Det är, som sagt, helt upp till er vad ni vill avtala. Din sambo måste dock givetvis också gå med på avtalet, så det kan ju vara en bra idé att inte överdriva anspråken utan komma med en lösning som känns bra och rättvis för båda.

Jag hoppas att du finner rådet användbart!

Lucas CyrénRådgivare