FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt03/11/2018

Jag behöver hjälp med att få fungerande umgänge med min dotter.

Hej

Jag behöver en hjälpande hand med en ansökan om stämningen av min ex man för att en kontakt med våran dotter som idag är 12 år.

Jag bor numera i Holland men min dotter och min ex bor i Sverige

Finns det möjligheter att någon skulle kunna läsa igenom vad jag skrivit om bakgrunden till varför säker ser ut som dom gör och hur jag önskar att en kontakt med min dotter skulle kunna se ut.

Detta är så viktigt för mig och min dotter att detta blir helt korrekt

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

De regler som gäller för vårdnadshavare och föräldrar finns i föräldrabalken (FB). Vad som gäller för vårdnad, boende och umgänge regleras i 6 kap. föräldrabalken. Som jag tolkar din fråga önskar du att stämma barnets pappa för att få till ett fungerande umgänge med din dotter.

I alla beslut som rör vårdnad, boende och umgänge ska barnets bästa vara avgörande. Vid bedömningen av vad som är bäst för barnet ska de fästas särskilt avseende vid barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna (6 kap. 2 a § FB). Eftersom din dotter inte bor med dig har hon rätt till umgänge med dig. Umgänget kan ske genom att ni träffas eller genom att ni har annan kontakt (6 kap. 15 § första stycket FB). Du och pappan har ett gemensamt ansvar för att umänget med dig så långt som möjligt tillgodoses (6 kap. 15 § andra stycket FB). Kan du och pappan inte komma överens kan du, som du är i färd med att göra, vända dig till domstol för att få ett beslut om umgänge (6 kap. 15 a § första stycket FB).

Min rekommendation är att du bokar en tid med någon av våra jurister. Juristen kan dels titta på det du skrivit, dels företräda dig i domstol om du vill. Det är sällan en god idé att företräda sig själv, framför allt inte i familjerättsliga ärenden. Det är i regel många känslor inblandade varför det är svårt att förhålla sig objektiv. Det underlättar att ha en företrädare som inte är känslomässigt inblandad och som kan juridiken.

Vi erbjuder möten med våra jurister dels i våra lokaler i Stockholm, men även per telefon, e-post och Skype. Eftersom du bor utomlands har jag förståelse för att det kan vara komplicerat att träffas i våra lokaler, däremot torde något av de andra alternativen vara möjliga för dig.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare