Jag är ostraffad sen innan, 20 år gammal och ska dömmas för stöld och ringa narkotikabrott, vad kan jag få för straff?

Hej! Jag är ostraffad sen innan, 20 år gammal och ska dömmas för stöld och ringa narkotikabrott, vad kan jag få för straff?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Jag antar att du vet att det rör sig om ett ringa narkotikabrott enligt 2 § narkotikastrafflagen (NSL). I paragrafen stadgas det att du för ringa narkotikabrott ska dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.

För stöld enligt 8 kap 1§ Brottsbalken (BrB) är maxstraffet fängelse i högst två år.

Detta utgör alltså vad åklagaren kan yrka på som mest.

Du nämner i din fråga att du är 20 år gammal vilket såklart medför att du begått brottetinnan du fyllt 21 år. Detta betyder alltså att även om domen kommer efter att du fyller 21 ska domstolen ta hänsyn till din ålder när de bestämmer ditt straff och det ska alltså bli lindrigare än maxstraffen i paragraferna ovan, 29 kap 7§ Brottsbalken (BrB).

Vid val av påföljd (straff) ska domstolen lägga fokus på omständigheter som talar för lindrigare straff än fängelse, din ålder och att du är ostraffad utgör sådana omständigheter, 30 kap 4§ BrB.

Vidare är det bra att bära med dig att det vid svenska domstolar finns en presumtion att inte döma till fängelse.

Jag hoppas att detta gav dig vägledning i din fråga. Du är välkommen att ställa en ny fråga här eller kontakta våra jurister här om du behöver mer hjälp.

Vänligen,

Jessica KhooRådgivare