Jag äger bostaden ensam, och min sambo vägrar flytta. Vad ska jag göra?

Hej!

Jag och min dotters pappa har varit tilslammans under flera år. Sedan hin föddes för 4 år sedan har vi haft ett väldigt jobbigt förhållande där han har ljugit, svindlat bort pengar, inte gjort sin del gentemot sin dotter och inte betalat räkningar. Han är hos kronofogden och fortsätter att få kravbrev från olika inkassobolag trots att han sagt att han har betalt av.

För 8 månader sedan så köpte jag ett radhus. Har även skrivit ett samboavtal som ger mig rätten till radhuset så att säga. När det kom till att jag skulle flytta in i mitt nya hem så stoppade han bara huvudet i sanden och påstod att han skulle flytta med. Jag påtalade vid flertalet tillfällen att jag inte tänkt tillåta detta. När dagen var kommen och flyttfirman kom så hade han fortfarande inte ordnat sitt boende och trängde sig därför in i mitt hem. Han grät en massa och undrade hur han skulle kunna klara sig om inte jag hjälpte då han var hos kronofogden och inte kunde få hyreskontrakt osv....... Här kommer det dumma..... Jag då med tanke på min upprörda dotter lät honom bo i mitt gästrum mot att betala hyra och att han som han själv sa skulle leta efter annat boende.......

Nu 8 månader senare och många löften från han så har han inte betalt en ända räkning och inte flyttat ut.

Hur gör jag nu! Jag måste få honom att flytta ut men han låser bara in sig på "sitt" rum och stoppar huvudet i sanden..... Vad kan jag göra... är polisen nästa steg? Vem kan jag prata med för att få hjälp? Kronofogden?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Du skriver att du och din dotters pappa har ett samboavtal skrivet mellan er, så jag utgår från att ni är sambor och inte gifta. Du vill få honom att flytta från radhuset. Jag kommer att gå igenom vad som är samboegendom, vad som ingår i bodelningen när ett samboförhållande upplöses samt hur du ska få honom att flytta.

Vad är samboegendom?

Samboegendom är gemensam bostad och gemensamt bohag som har införskaffats för gemensamt bruk, se Sambolagen 3 § (här). Med sambors gemensamma bohag avses möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet. Till gemensamt bohag räknas inte sådant bohag som används uteslutande för den ena sambons bruk, se Sambolagen 6 § (här).

Egendom som är någon av sambornas enskilda egendom på grund av gåva, testamente, arv, eller egendom som trätt istället för sådan egendom är inte samboegendom, vilket framgår av Sambolagen 4 § (här). Egendom som används mestadels för fritidsändamål, exempelvis ett fritidshus, är inte samboegendom. Detta framgår av Sambolagen 7 § (här).

När ska bodelning ske i ett samboförhållande?

Ett samboförhållande upphör om samborna eller någon av dem ingår äktenskap, om samborna flyttar isär, eller om någon av samborna avlider, se Sambolagen 2 § (här). Om ett samboförhållande upphör av någon annan orsak än att samborna gifter sig med varandra, ska bodelning ske om någon av samborna begär det, se Sambolagen 8 § (här). Begäran om bodelning måste ske inom ett år från att samboförhållandet upphörde, se Sambolagen 8 § st 2 (här).

Vad ska ingå i bodelningen när ett samboförhållande upphör?

Enbart samboegendom (dvs. gemensam bostad och gemensamt bohag som har köpts för gemensamt bruk) kan bli föremål för bodelning.

Personliga ägodelar, exempelvis kläder, är inte samboegendom och ska alltså inte ingå i bodelningen. Konton, bil etc. är inte samboegendom, och ingår därmed inte heller i bodelningen. Dock kan frågan om dold samäganderätt uppkomma om bara den ena sambon står på köpehandlingarna men den andra har bidragit till köpet och avsikten är gemensam användning.

Samboavtal

Sambor eller blivande sambor har möjlighet att skriva ett samboavtal och därigenom avtala om att bodelning inte ska ske, alternativt att viss egendom inte ska ingå i bodelningen, se Sambolagen 9 § (här).

Vad som gäller i ditt fall

I detta fall finns det ett samboavtal som anger att du har rätt till radhuset. Såvida samboavtalet är korrekt så innebär det att radhuset inte kan bli föremål för bodelning. Du skriver att du köpte radhuset och att sambon flyttade med trots att du inte ville det, vilket tydliggör att huset inte är köpt för gemensamt bruk. Jag tolkar det som att ni skulle flytta isär och att du köpte radhuset för att du och dottern skulle bo där, men att han flyttade med.

Om den ena sambon äger en bostad med hyres- eller bostadsrätt kan den andra sambon ha rätt till övertagande av bostad i vissa fall (trots att bostaden inte är samboegendom), se Sambolagen 22 § (här). Detta är inte aktuellt då du skriver att du har köpt radhuset. (Övertagande av bostad brukar mest vara aktuellt om sambon som inte ägde bostaden från början bor kvar där med barnen efter separation, och om övertagande av bostad anses skäligt.) Jag bedömer att din sambo inte kan ha rätt till övertagande av bostad.

Radhuset är alltså ditt och ska inte ingå i bodelningen om ni separerar. Om du och din sambo har gemensamt bohag (möbler etc.) ska däremot de bli föremål för bodelning (se definitionen ovan under rubriken "Vad är samboegendom?").

Hur ska du få din sambo att flytta?

Om du exempelvis skulle kasta ut sin sambos saker eller byta lås på huset kan du göra dig skyldig till brottet egenmäktigt förfarande, se Brottsbalken 8 kap 8 § (här), så det är inte att rekommendera. Jag rekommenderar att du kontaktar Kronofogden och ansöker om avhysning. Här (länk till Kronofogdens hemsida) finns mer information om avhysning.

Vad du kan göra nu

Jag rekommenderar att du tar kontakt med Kronofogden för vidare rådgivning. Du kan även ringa till Lawlines telefonrådgivning om du har fler frågor. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare