Jag ägde fastigheten innan vi blev sambos, ska den ändå tas med i bodelningen?

Jag äger en fastighet. Jag blir sambo med en kvinna.Vi har inga barn. Nu ska hon flytta. Har hon rätt till halva huset. Det står på mig sedan 30 år tillbaks. Vi har bott ihop i 5 år.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Eftersom du och din sambo ska separera så kommer ert samboförhållande att upphöra (2§ Sambolagen), om någon av er begär det så ska er samboegendom därför delas upp mellan er genom bodelning (8§ Sambolagen). Eftersom du har ägt huset i 30 år och ert samboförhållande varat i fem år så är det uppenbart att du inte införskaffade huset för att du och din partner skulle flytta in i det gemensamt. Huset är därför inte att anse som samboegendom och den ska därför inte ingå i er bodelning (3 och 5§ Sambolagen).

Hoppas att du känner dig nöjd med svaret, annars får du gärna återkomma!

MVH

Måns LundvallRådgivare