Instans för prövning av hyresbeslut

Hej!

Via hyresvärdens internkö har jag sökt en lägenhet och blivit erbjuden den, då jag bland sökanden som hade längsta kötid. Efter att tackat ja till hyresrätten beklagde hyresvärden och sa att jag inte kommer att bli erbjuden lägenheten. Vilken instans kan jag vända mig till, hur överklagar jag detta beslut samt vad säger lagen om sån tvist?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

För hyresrätt gäller 12 kap. jordabalken, även kallat hyreslagen. Hyresnämnden prövar tvister om i hyresrätt (69 §). Det finns ett antal olika hyresnämnder i landet och du ska vända dig till den som gäller för ditt län. Lista finns här.

Utan alla omständigheter till hands kan jag inte säga om du har rätten på din sida men generellt kan sägas att det är bindande att erbjuda någon en hyresrätt om denne hunnit acceptera innan erbjudandet återkallas (se 1 § avtalslagen).

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av dig till oss igen nästa gång juridiken krånglar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare