FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt28/08/2017

Insemination

Hej!

Jag har blivit ombedd att privat donera sperma till ett gift lesbiskt par,till min kusin och hennes fru! Det är såklart min kusins fru som kommer att insemineras.

Kan då min kusin eller hennes fru juridiskt stå för faderns skyldigheter?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med så ska en spermadonator vara myndig och skriftligen godkänna att sperman kommer att användas till insemination. Om kvinnan som ska befruktas har en sambo/maka/make så ska även denne godkänna och samtycka till detta skriftligen, 6 kap. 1a-b§ LGI.

Om det utförs på ovan skrivet korrekt sätt med samtycke från sambo/maka/make och det med hänsyn till omständigheter är sannolikt att barnet avlats genom insemination så ska den som lämnat samtycke anses som barnets förälder. Föräldraskap fastställs genom bekräftelse (hos socialnämnd) eller genom dom, 1 kap. 9 § FB.

Sammanfattningsvis så är det som du skriver, att din kusin och hennes fru kommer att anses som barnets föräldrar om inseminationen utförs på korrekt sätt.

Hoppas detta besvarade din fråga, återkom gärna vid fler funderingar!

Med vänlig hälsning,

Mariam GhazaryanRådgivare