Inom vilka ramar får hyreshöjning ske?

Hej Jag hyr ett delvis (inte köksmöblet och sängar) möblerat hus på 140 kvm fr.o.m 15/3-22 Jag betalar 10000kr/månad + elvärme, vatten,sopor OCH 1100kr/månad(utan kvitto!?) för de (son till de jag hyr av )satte upp en vägg med dörr i så det blev ett sovrum till. Nu hörde jag de ville höja hyran🙈 Jag är ensamstående så undrar Hur mycket kan de höjs innan jag kan klaga…? Mvh Madde i Varberg

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om hyra återfinns i 12 kap jordabalken (JB) som även kallas för hyreslagen. I den stadgas olika krav gällande höjning av hyran.

Först och främst bör konstateras att en hyresvärd får inte fritt höja hyran hur som helst, utan det finns vissa ramar man är skyldig att förhålla sig till.

En hyresvärd får i princip höja hyran så länge hyreshöjningen är skälig, vilket framgår av 12 kap 55 § JB.

Vad som är en "skälig hyra" beror på olika faktorer så som bostadens skick, storlek osv. Ett centralt begrepp i sammanhanget är "bruksvärde" vilket man använder för att komma fram till vad som är en "skälig hyra". Förenklat kan det sägas vara det värde som bostaden har för den allmänna hyresgästen eller att hyran på liknande bostäder på samma ort och med samma skick, standard och storlek ska vara proportionerliga. Vad som däremot inte är en "skälig hyra" är om hyran är "påtagligt högre" än likvärdiga bostäder.

Observera att det bara gäller om ni tvistar om hyran. Är ni överens så är paragrafen naturligtvis inte tillämplig.

Hur får hyresvärden höja hyran?

Precis som att det finns riktlinjer för hur mycket hyresvärden får höja hyran med, så finns det även riktlinjer får hur denna höjning i sådana fall ska gå till. I 12 kap 54 § JB framkommer det att

  • Vill hyresvärden eller hyresgästen att hyresvillkoren ska ändras, ska meddelande om detta ske skriftligen
  • Kan inte överenskommelse träffas finns det möjlighet att ansöka om ändring av hyresvillkoren hos hyresnämnden
  • En sådan ansökan får göras tidigast en månad efter det att meddelandet lämnats till motparten

Sammanfattning

Så - Det går inte att säga ett konkret, fast belopp på hur mycket hyran får höjas med utan det beror som sagt på en rad olika faktorer vilka i sin tur påverkar hyressättningen. Hyresvärden får däremot inte höja hyran "bara sådär" utan du ska få ett skriftligt meddelande om höjningen.

I första hand bör du försöka komma överens med din hyresvärd och förklara din situation och skulle ni inte komma överens så skulle jag rekommendera dig att kontakta hyresnämnden. Då blir det upp till hyresnämnden att ta ställning till vad som anses vara en skälig hyra med beaktande av bruksvärdet.

Hoppas att det gav dig tillräckligt svar på din fråga, lycka till!

Tilda HanssonRådgivare