Inom hur lång tid måste hyresvärden åtgärda brister i lägenheten?
Lawline svarar
Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Jag tolkar din fråga som att din studentbostad har varit behäftad med diverse brister sedan du flyttade in i den för ungefär 1 år sedan, att din hyresvärd också har varit medveten om vissa av dessa brister men utan att vidta några åtgärder och att därför undrar om en hyresvärd verkligen kan dröja så länge med att söka avhjälpa men som har uppkommit i nyttjandet av sina lägenheter.
För att besvara din fråga kommer jag nedan att tillämpa 12 kap. jordabalken (härefter kallad hyreslagen).
Hyresvärdens reparationsskyldighet
Av 9 § hyreslagen framgår att hyresvärden på tillträdesdagen ska överlämna bostaden i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet. Enligt 15 § första stycket hyreslagen har hyresvärden även en skyldighet att hålla lägenheten fullt brukbar för det avsedda ändamålet under hela hyrestiden. Om det uppstår en brist i lägenheten till följd av ålder eller bruk, måste hyresvärden därför också avhjälpa denna (bristen) genom att vidta sedvanliga reparationer (15 § andra stycket hyreslagen). Detta förutsätter emellertid att hyresgästen faktiskt har meddelat hyresvärden om att en brist uppstått i lägenheten. När hyresgästen väl har underrättat hyresvärden om den aktuella bristen, bör hyresvärden åtgärda problemet så fort det är möjligt.
Om hyresvärden åsidosätter sin reparationsskyldighet
Även om hyresvärden är skyldig att åtgärda problemet så fort det är möjligt, finns inte något enkelt sätt att framtvinga åtgärder. Om hyresvärden underlåter att ombesörja nödvändiga åtgärder, återstår i stället för hyresgästen att påbörja en rättslig process – till exempel genom att ansöka om åtgärdsföreläggande hos hyresnämnden (16 § andra stycket hyreslagen). Utöver att ansöka om åtgärdsföreläggande, kan hyresgästen även åberopa samtliga andra påföljder som han eller hon (hyresgästen) kan göra gällande vid ursprunglig brist i lägenheten (16 § hyreslagen). Hyresgästen har med andra ord också rätt att kräva avhjälpande, att själv avhjälpa felet, att få nedsättning av hyran, att häva avtalet och att få skadestånd (10-12 §§ hyreslagen).
Slutsats
Slutsatsen är alltså att en hyresvärd är skyldig att avhjälpa brister i sina lägenheter genom att vidta sedvanliga reparationer. Hyresvärden bör också ombesörja vidta dessa reparationer så fort det är möjligt, men det finns inte något enkelt sätt för hyresgästen att framtvinga nödvändiga åtgärder. Om hyresvärden åsidosätter sin skyldighet att hålla lägenheten i fullt brukbart skick har hyresgästen rätt att kräva avhjälpande, att själv avhjälpa felet, att få nedsättning av hyran, att häva avtalet, att begära åtgärdsföreläggande och att få skadestånd. Om du är medlem i Hyresgästföreningen, kan de hjälpa dig med detta.
Hoppas att mitt svar är till hjälp och tveka inte att höra av dig igen om du har några fler frågor!
Vänligen,