Inom hur lång tid måste hyresvärden åtgärda brister i lägenheten?

Hej! Jag bor i en studentbostad som har drabbats av svårartad mögel. Situationen har befunnit sig sådan enda sedan jag flyttade in, och nu efter ca 1 år har dem äntligen bestämt sig för att renovera badrummet. Själva studentrummet i sig har trasiga element, spruckna/förstörda väggar och jag inser hur dåligt det är nu när de bett mig flytta till ett annat rum temporärt under tiden de tänker renovera. Det andra rummet är under mycket mycket bättre omständigheter och jag förstår inte varför de inte angripit detta tidigare. Jag har googlat runt om mögel och hur det kan påverka en människa och det står allt från astma, torrhosta och t.om lungproblem. Under tiden jag har bott här har jag varit tvungen att andas ur munnen, jag har fixat en Humidifier men visste ej att det var pga mögel. Jag har betalat hyra varje månad i tid. Det har gått över 6 månader sedan de börjat göra något åt saken. Allt detta började eftersom att "vatten kom ut till grannens rum när jag duschade" vilket innebär att jag inte ens var prioriterad till att få hjälp, utan att det bara var "slump" att detta uppmärktes. Om grannens rum inte påverkades skulle de inte ens bry sig om mitt rum. Efter den situationen kontaktade dem mig och blev fundersamma om mitt rum. Det var då dem insåg att det var pga mögel och har skjutit upp problemet fram tills nu. I deras besiktningsprotokoll så finns det en massa saker där det står "måste åtgärdas" eller "dåligt/skadat". Har de rätt att skjuta upp sådana problem i 1 år?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att din studentbostad har varit behäftad med diverse brister sedan du flyttade in i den för ungefär 1 år sedan, att din hyresvärd också har varit medveten om vissa av dessa brister men utan att vidta några åtgärder och att därför undrar om en hyresvärd verkligen kan dröja så länge med att söka avhjälpa men som har uppkommit i nyttjandet av sina lägenheter.

För att besvara din fråga kommer jag nedan att tillämpa 12 kap. jordabalken (härefter kallad hyreslagen).

Hyresvärdens reparationsskyldighet

Av 9 § hyreslagen framgår att hyresvärden på tillträdesdagen ska överlämna bostaden i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet. Enligt 15 § första stycket hyreslagen har hyresvärden även en skyldighet att hålla lägenheten fullt brukbar för det avsedda ändamålet under hela hyrestiden. Om det uppstår en brist i lägenheten till följd av ålder eller bruk, måste hyresvärden därför också avhjälpa denna (bristen) genom att vidta sedvanliga reparationer (15 § andra stycket hyreslagen). Detta förutsätter emellertid att hyresgästen faktiskt har meddelat hyresvärden om att en brist uppstått i lägenheten. När hyresgästen väl har underrättat hyresvärden om den aktuella bristen, bör hyresvärden åtgärda problemet så fort det är möjligt.

Om hyresvärden åsidosätter sin reparationsskyldighet

Även om hyresvärden är skyldig att åtgärda problemet så fort det är möjligt, finns inte något enkelt sätt att framtvinga åtgärder. Om hyresvärden underlåter att ombesörja nödvändiga åtgärder, återstår i stället för hyresgästen att påbörja en rättslig process – till exempel genom att ansöka om åtgärdsföreläggande hos hyresnämnden (16 § andra stycket hyreslagen). Utöver att ansöka om åtgärdsföreläggande, kan hyresgästen även åberopa samtliga andra påföljder som han eller hon (hyresgästen) kan göra gällande vid ursprunglig brist i lägenheten (16 § hyreslagen). Hyresgästen har med andra ord också rätt att kräva avhjälpande, att själv avhjälpa felet, att få nedsättning av hyran, att häva avtalet och att få skadestånd (10-12 §§ hyreslagen).

Slutsats

Slutsatsen är alltså att en hyresvärd är skyldig att avhjälpa brister i sina lägenheter genom att vidta sedvanliga reparationer. Hyresvärden bör också ombesörja vidta dessa reparationer så fort det är möjligt, men det finns inte något enkelt sätt för hyresgästen att framtvinga nödvändiga åtgärder. Om hyresvärden åsidosätter sin skyldighet att hålla lägenheten i fullt brukbart skick har hyresgästen rätt att kräva avhjälpande, att själv avhjälpa felet, att få nedsättning av hyran, att häva avtalet, att begära åtgärdsföreläggande och att få skadestånd. Om du är medlem i Hyresgästföreningen, kan de hjälpa dig med detta.

Hoppas att mitt svar är till hjälp och tveka inte att höra av dig igen om du har några fler frågor!

Vänligen,

Casper ErikssonRådgivare