Innehav av annan persons narkotika

Vi är ett gäng som gick på festival. Vi tappade bort varandra (sånt som händer när det är tusentals människor där) och en polare tappade sin plånbok.

Efter en stund så hittar vår kompis plånboken och den ges till mig för att jag sen ska ge den till honom när vi hittat honom. Bara några sekunder senare kommer två civilpoliser fram och ber om att få prata med mig och tar mig åt sidan.

De säger att de såg folk ge mig plånboken och

när de visiterar mig så öppnar de polarens plånbok och hittade droger (de gissade på MDMA).

Jag tar inga droger och är helt prickfri, inte ens parkeringsbot på mig. De frågade ut om oss och jag sa att jag inte vet något, men då sa de att jag är misstänkt för innehav av narkotika. Jag blev förhörd och nekar till brott då jag inte har något med detta att göra, och polaren likaså. Vi misstänker stt någon hittat hans plånbok (som var fylld med pengar) och lagt i droger och sen tappad/glömt eller något liknande. Men nu får vi sota för det. Vad kan hända efter att de gjort anmälan? Jag tänker fortsätta neka då jag inte hade något med det stt göra men vet inte hur jag ska bevisa det då civilpoliserna som tog mig var extremt otrevliga och försökte få mig att erkänna genom att ställa förvirrande frågor. Vad borde jag göra? De sa att det var väldigt liten mängd vilken kan resultera i dagsböter men jag tänker strida då jag verkligen inte har något med detta att göra.

Tack för er hjälp.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

innehav av narkotika är straffbelagt enligt narkotikastrafflagen 1 §. För att du ska kunna fällas för detta krävs att du haft uppsåt till innehavet, det vill säga att du ska ha vetat om att narkotikan funnits i plånboken. Det är åklagaren som måste styrka detta bortom rimligt tvivel för att du ska kunna hållas ansvarig. När någon anträffas med narkotika på sig krävs dock inte så mycket bevisningen för att uppsåtet ska anses styrkt.

Framgår det att plånboken inte är din, och kan din historia stödjas av någon annan ökar dina möjligheter. Mitt råd till dig är att ta kontakt med en försvarsadvokat, som kan se över din situation och hjälpa dig vidare i processen.

Lawline RådgivareRådgivare