Inneha en bostadsrätt och en hyresrätt samtidigt

Kan man enligt lagen ha en bostadsrätt och samtidigt en hyresrätt lägenhet? Har en bostadsrätt och precis fått en hyresrätt lgh men hyresvärden säger att det inte går? Stämmer det Tack!

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

Lagen stadgar inget hinder mot att inneha en bostadsrätt och hyresrätt samtidigt. Däremot kan bostadsrättsföreningen för hyresrätten vägra ett medlemskap i föreningen om den som ansöker om medlemskap inte kommer att bo i lägenheten. Hyresvärden kan inte säga upp hyresavtalet enbart av den anledningen att hyresgästen äger en bostadsrätt (42 kap 12 § jordabalken).

Sarah HRådgivare