FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet07/03/2023

Innefattar ett gåvobrev som avser en fastighet även dess inventarier?

Om 3 syskon har fått 25% ägandeskap av en fastighet/fritidsbostad som gåva redan vi födseln. I gåvobrevet står inget om inventarier. Vad gäller efter att båda föräldrar avlidit? Enkom 2 syskon har fått testamenterat sig de resterande 25% av fastigheten. Inventarier i föräldrarnas permanenta bostad har delats upp jämlikt. Räknas inventarierna i fritidsbostaden in som tillhörig till fastigheten?, eller skall de också delas vid bodelningen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

För att inventarierna i fritidsfastigheten ska anses tillhöra fastigheten behöver de kunna klassificeras som fastighetstillbehör. Förutsättningarna för att föremål innuti en byggnad ska klassificeras som fastighetstillbehör regleras i 2 kap 2 § jordabalken. Bestämmelselsen skulle, något förenklat, kunna sammanfattas så att det krävs ett objektivt ändamålssamband mellan inventarierna och byggnaden. Exempel på detta skulle kunna vara en ugn, diskmaskin eller liknande. Utan att veta exakt vad det är för inventarier du talar om utgår jag från att du menar lösa föremål och sådana kan då inte ses som fastighetstillbehör. Av detta följer att det gåvobrev och testamente som berör fastigheten inte påverkar hur fördelningen avseende inventarierna ska gå till.

Hoppas mitt svar har varit till hjälp!

Hugo ClemedtsonRådgivare