FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott27/02/2018

Innebörden av falsk tillvitelse

Hej! Om en kollega anklagar mig för att mobba hen men två månader senare blånekar till att ha anklagat mig, kan det då vara fråga om så kallad falsk tillvitelse?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

Falsk tillvitelse är ett brott enligt Brottsbalken (BrB) 15 kap 7§, du hittar Brottsbalken här. Brottsrekvisiten består i att någon hos åklagare, polismyndighet eller annan myndighet sanningslöst tillvitar någon annan en brottslig gärning, och döms, om myndigheten ska ta upp anmälan i sådan sak, till fängelse i högst två år. Är brottet ringa döms den enskilde till böter eller fängelse i högst 6 månader.

Det krävs således att din kollega vänt sig till en svensk myndighet av något slag som har att pröva den sakfråga hen anklagar dig för, samt att det hen anklagar dig för är en brottslig gärning.

Huruvida den mobbning din kollega anklagar dig för att utföra skulle motsvara en brottslig gärning är osäkert. Det skulle möjligen kunna röra sig om förolämpningar enligt 5kap 5§ Brottsbalken till exempel, men det är omöjligt att göra en vidare bedömning av det rekvisitet utan mer information. Att din kollega anklagar dig öppet på arbetsplatsen är däremot inte tillräckligt för att nå rekvisiten angående anmälan till myndighet, vilket innebär att oavsett om den mobbning du anklagas för möjligen skulle utgöra en brottslig handling eller inte, är den inte anmäld till någon myndighet och det är därför inte fråga om någon falsk tillvitelse.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Erica LeufstedtRådgivare