FrågaAVTALSRÄTTAvtal30/10/2015

Innebörden av avtalsfrihet

Hej

Får en butik neka en köpare som har en skriftlig fullmakt med sig kommer in i butiken att handla

= dvs får säljaren säga så

Denna butik säljer inte till personer med fullmakt

Var hittar man svaret i lagboken AvtL dvs vilken paragraf mm

TUSEN TACK

MVH

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

Eftersom det inom den svenska civilrätten mestadels råder avtalsfrihet står det var och en fritt att ställa krav på motparten vid avtalsingående. En butik har således som huvudregel full rätt att vägra sluta avtal med personer vilka uppvisar fullmakt och kan inte tvingas därtill ens i de fall diskriminering eller dylikt sker. I situationer som den sistnämnda kan däremot skadeståndsskyldighet ifrågakomma och brott eventuellt begås (se 2 kap. 12-12 c §§ diskrimineringslagen och 16 kap. 9 § brottsbalken).

Vänligen,

Gustaf WiklundRådgivare