Inneboendekontrakt

Hej

Jag har en fråga om inneboende hyresavtal, jag och min fru äger bostadsrätt lägenhet 50/50 i Stockholm och vi tänker hyra ut del av den som inneboende.

Kräver det att vi BÅDA måste bo i den eller en av oss räcker?

För oss jag studerar i Upplands Väsby men min fru har jobb i Gävle. Kan föreningen ligger hinder i så fall och inte acceptera inneboende hyresavtalet?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Ett inneboendekontrakt skiljer sig från andrahandskontrakt genom att en inneboende inte ensam bor i lägenheten. Det räcker således med att den ena av er bor kvar i lägenheten för att det ska anses som ett inneboendekontrakt.

Jag hoppas att mitt svar var till din hjälp.

Med vänlig hälsning,

Linda LaRådgivare