Inneboende i hyresrätt

Jag ska flytta för att studera på annan ort och min hyresvärd (privat) kan inte svara på om jag kan ha inneboende i lägenheten. Vi skulle i så fall bytlåna, men då jag kommer behöva ha tillgång till min lgh en del (åka hem en del helger och bo hemma under 3 månader på sommaren, lov osv) så tänkte vi skriva ett inneboende kontrakt hos oss båda. Dem vill använda min som övernattningslägenhet. Kan vi skriva inneboendekontrakt utan hyresvärd? Inga pengar kommer bytas oss emellan då tanken är att skriva samma summa och stå för våra egna räkningar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som huvudregel har man som hyresgäst rätt att utan särskilt tillstånd ha inneboende i sin lägenhet. Detta framgår av Jordabalken 12 kap. 41§ där det står att "hyresgästen får inte inrymma utomstående personer i lägenheten, om det kan medföra men för hyresvärden". Med men menas påtaglig olägenhet. Av den begränsade information jag har kan jag inte se att det skulle medföra någon påtaglig olägenhet men det är såklart omöjligt för mig att bedöma. Om hyresvärden anser att det medför men för denne så ska denne säga till så du som hyresvärd har möjlighet att rätta dig (se Jordabalken 12 kap. 42§ 4 p.). Avslutningsvis vill jag säga att det finns många bra gratis mallar för att skriva hyreskontrakt på nätet så leta fram en som passar er bra.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Anja BartholdssonRådgivare