Ingen besittningsrätt som inneboende

Hejsan! Jag och en annan person hyr en gemensam lägenhet av en annan hyresvärd men jag står som inneboende, jag betalar halva hyran på lägenheten, skickar halva hyran till henne som hon sedan skickar vidare till hyresvärden.

Nu vill hon inte längre låta mig ha personer i lägenheten trots att 95% av allt i lägenheten är mitt och jag betalar halva hyran, snälla hjälp!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att personen du delar lägenheten med står på hyreskontraktet och är förstahands hyresgäst och att du är inneboende hos denne. Som inneboende är man undantagen från reglerna om besittningsskydd så tyvärr har du ingen rätt att bo kvar om hyresgästen inte längre vill ha någon inneboende (se Jordabalken 12 kap. 45§ 1 st. 3 p.). Uppsägningstiden är tre månader om ni inte har avtalat om annat.

Hoppas jag förstod din fråga rätt och att mitt svar är till hjälp!

Vänligen,

Anja BartholdssonRådgivare