Inneboende i hyreslägenhet

hej det är såhär att jag bor i en hyresrätt och jag och min mamma står på hyreskontraktet, men det är jag som bor i lägenheten och betalar hyran osv och min mamma bor på ett annat ställe. jag undrar får min kompis bo som inneboende hos mig utan att betala hyra med mitt samtycke. alltså han betalar ingenting och jag står för alla räkningar och så vidare. för min mamma försöker kräva min kompis på pengar att han ska betala henne 50% utav allting, även fast hon inte betalar hyran eller bor i lägenheten själv utan bara står med på hyreskontraktet med mig. Har hon rätt till det? Och får min kompis bo hos mig gratis om jag gått med på det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som huvudregel har man rätt att ha inneboende i en hyreslägenhet såvida det inte medför men för hyresvärden (se Jordabalken 12 kap. 41§).

Såvida din mamma och kompis inte har något avtal mellan sig ser jag inte hur hon kan kräva honom på pengar. Som jag tolkar din fråga ser dock din mamma det som att din kompis hyr lägenheten i hennes ställe och i så fall kan hyresvärden ha rätt att säga upp hennes hyresavtal. Det är inte tillåtet för en hyresgäst att sätta någon i dennes ställe, d.v.s. upplåta en hyreslägenhet i andra hand utan tillstånd (se Jordabalken 12 kap. 42§ 1 st. 3 p.). Hon/ni kan dock inte bli uppsagda direkt utan man har rätt att rätta sig efter tillsägelse.

Mitt råd är därför att du pratar med din mamma och förklarar att det finns risker med hur situationen ser ut nu. Eventuellt vänder du dig till er hyresvärd och förklarar situationen. Om din mamma inte har för avsikt att bo kvar i lägenheten är det bättre om du står själv på hyreskontraktet och då har du enligt huvudregeln ovan rätt att ha en inneboende såvida det inte medför skada (vilket jag har svårt att se att det gör).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Anja BartholdssonRådgivare