inneboende eller hyresgäst?

Hej!

Jag har möjlighet att hyra en övervåning i en villa, enskild ingång, eget kök, badrum och den enda ingången till våningen är den jag får nyckeln till. Jag håller på att ansöka om min frus svenska medborgarskap, hon är amerikanare, och det viktiga är försörjningskravet när det gäller bostaden. Enligt migrationsverket får man inte vara inneboende.

Räknas det, i bostads situationen jag beskrivit ovan, som inneboende, hyresgäst, andrahandsuthyrning, eller möjligtvis förstahandsuthyrning? Måste man använda ett specifikt kontrakt för att det ska räknas som antingen inneboende eller en annan form av uthyrning?

Tack på förhand!

Mick

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Beroende på om villan ägs av personerna som hyr ut övervåningen till dig blir olika lagar tillämplig.
Äger personerna villan så blir '' Lagen om uthyrning av egen bostad'' tillämplig (här), samt vissa delar av Kapitel 12 Jordabalken (JB). Äger de inte villan blir endast reglerna i 12 kapitel JB tillämpliga.

Inneboende eller hyresgäst?
Frågan är då om du kommer räknas som inneboende eller hyresgäst.

Det faktum att du har eget kök, badrum och det finns en separat ingång till ovanvåningen som du endast har tillgång till – talar starkt för att du kommer att anses som hyresgäst och inte inneboende.

Av din beskrivning verkar det nämligen inte som att de du hyr ovanvåningen av själv har tillgång till att använda ovanvåningen, och att du självständigt kommer att nyttja lägenheten.

Andrahandsuthyrning eller förstahandsuthyrning?
Om villan ägs av den som hyr ut den så kan det aldrig bli fråga om en andrahandsuthyrning, utan endast en förstahandsuthyrning.

Ifall personerna i fråga inte äger villan, utan själv hyr den från någon annan blir det fråga om en andrahandsuthyrning. Det är dock inte så vanligt att andrahandsuthyrning av villa förekommer, så med störta sannolikhet rör det sig om försthandsuthyrning.

Kontrakt?
Det finns inga specifika regler på hur ett hyreskontrakt ska se ut. Det finns inte ens något krav på att det måste finnas ett skriftligt kontrakt, utan även muntliga hyresavtal är bindande.

Dock hade jag rekommenderat att ha ett skriftligt kontrakt, ur bevishänseende. Det kan annars vara svårt att bevisa vad ni har kommit överens om, ifall det skulle bli några problem, eller om migrationsverket vill ha några bevis.

Hoppas du fick svar på din fråga

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare