Inneboende eller andrahandsuthyrning?

Om jag hyr ut en del av min villa. Som är så populärt att uppmana till i studentstäder nu. Är det för inneboende eller andrahandsuthyrning? Vad skall man använda för avtalsmall?

Lawline svarar

Hej och tack för att vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om uthyrning av en egen bostad finns i Lag om uthyrning av egen bostad.

Inneboende eller andrahandsuthyrning

Din första fråga handlar om ifall det rör sig om inneboende eller andrahandsuthyrning. I ditt fall rör det sig om en privat villa som du äger, och därför blir det inte fråga om andrahandsuthyrning eftersom du äger bostaden och inte är en hyresgäst. Det medför att du inte behöver något tillstånd för varken inneboende eller för hyresgäster. Hade du däremot bott i en lägenhet hade läget sett annorlunda ut. Då hade det exempelvis krävts tillstånd för att hyra ut i andra hand.

Det finns inga tydliga regler för vart gränsen går mellan inneboende eller hyresgäst. Det som dock skulle tala för att det rör sig om en hyresgäst är att hyresgästen till exempel har eget kök och egen ingång till villan. Om personen däremot har ett eget rum men delar kök och allmän yta med dig, rör det sig om en inneboende. Det beror alltså på hur boendesituationen kommer att se ut för personen du hyr ut till.

Avtalet

Din andra fråga handlar om vilken avtalsmall du ska använda. I ditt fall rör det sig om ett förstahandskontrakt, vilket är det kontrakt du skriver när du hyr ut en bostad som du själv äger. Du då bli den huvudsakliga hyresvärden. Jag rekommenderar jag dig att se över följande punkter för ditt framtida avtal:

- Vilka avtalsparterna är, det vill säga vilka som ingår avtalet (hyresgäst och hyresvärd)

- Vad hyran ska vara

- Hur lång hyrestiden ska vara

- Om hyresgästen ska ha tillgång till andra utrymmen, såsom förråd, garage etc

- Övriga punkter, till exempel vad som gäller för städning, möbler, försäkring och så vidare

Det viktiga är att du skriver ett hyreskontrakt så att det är tydligt för både dig och den som hyr vad som gäller under uthyrningsperioden.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare