Inneboende betalade inte

En familj va inneboende hos mig utan att betala hyra som jag anser nu att dom är skyldiga mig, vart ska jag vända mig för att göra en anmälan, jag har vittne men inget kontrakt eller avtal eller liknande bara muntliga sådana

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till oss !

Först måste det noteras att det blir svårt att bevisa vad som ha hänt eftersom det saknas skriftligt kontrakt som skulle underlätta tvisten. Men du får absolut vända dig till Kronofogden och ansöka om betalningsföreläggande hos dem. Ansökningsblankett finner du här. Kostnaden för ansökan ligger på 300 kr. Du kan också ta med kostnader för ditt eget arbete eller ombud, normalt 380 kr.

Kronofogden gör dock ingen rättslig prövning av kravet, utan det är upp till svarande att bestrida det om de anser att det är felaktigt. Vid en bestridan får du ta ställning till om du vill att målet överlämnas till tingsrätten.

Hoppas att jag har svarat på din fråga och mitt svar var till hjälp!

Med vänliga hälsningar

Mikhail AtayevRådgivare