FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt26/01/2019

Inkopplad tvättmaskin tillhör fastigheten

Hej,

Har köpt en bostadsrätt och säljaren har tagit med sig tvättmaskin. Något som tydligt var med vid visning och prospekt. Inte heller något annat har avtalats så den ska enl lagen vara del av köpet.

Jag har gett säljaren chansen att ställa till rätta. Något som verkar svårt. Vad är nästa steg? Polisanmälan? Egenmäktigt förfarande/stöld?? Rätt till ersättning för likvärdig vara om säljaren ej ställer tillbaka?

Tacksam för hjälp?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt Jordabalken 2 kap. 2 § hör en tvättmaskin till fastigheten endast om byggnaden har blivit försedd med tvättmaskinen och den är avsedd för stadigvarande bruk. En byggnad anses vara försedd med en tvättmaskin som är inkopplad, men inte med en tvättmaskin som bara finns i huset. Var det så att tvättmaskinen var inkopplad under visningen och det inte stod något i avtalet om att den inte ska ingå ska tvättmaskinen ingå i köpet om ni hade fog att anta att den skulle det, vilket det verkar som att ni hade.

Denna tvist är en avtalsrättslig tvist och polisen kan tyvärr inte hjälpa dig. Ni måste först lösa tvisten om vem som har rätt till tvättmaskinen och denna fråga kan endast domstol besluta om. Vill du gå vidare med detta skulle jag råda dig att först "hota" säljarna med att ni kommer gå vidare med detta till domstol. Detta kan vara ett påtryckningsmedel som kanske får dem att ge med sig för att inte bli stämda. Annars får ni stämma dem i domstol och få saken löst där.

Hoppas du fick svar på sin fråga!

Therese WibrinkRådgivare