FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt17/07/2013

Inkomstbeskattning av lotterivinster

Om jag skulle vinna pengar på lotto från ett land inom eu, exempelvis italien så behöver man inte skatta för dessa. Men vad händer om jag spelar lotto på internet, då det visar sig att företaget som ser till att det italienska lottot blir registrerat är baserat i västindien? Måste man skatta för eventuellt vinst då. Eller tvärtom, om man vinner på lotto i USA och lotto-förmedlaren har sin bas inom EU, behöver man skatta för vinsten då?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor!

Det är korrekt att lotterivinster inom EU är skattefria. Detta sedan EU-domstolen kommit fram till att om en lotterivinst är skattefri i den egna staten skall samma lotterivinst vara skattefri om den vunnits i en annan medlemsstat.

I inkomstskattelagen sägs att lotterivinst inom EES skall vara skattefri. Detta skall numera förstås som hela EU.

Motsatsvis betyder detta att om ett lotteri anordnas i en stat utanför EU skall lotterivinsten inkomstbeskattas. Enligt 8 kap. 3 § 2 st inkomstskattelagen är det rekvisitet "anordnas" som vållar den juridiska huvudvärken.

För att då ta ditt exempel. Om ett företag i USA har sin bas inom EU/EES måste detta tolkas som att lotteriet anordnas här. Enligt förarbetet till denna paragraf (8 kap. 3§ 2 st inkomstskattelagen) skall bedömningen om ett lotteri anordnas i en EU/EES-stat utgår ifrån om denna stat har kontrollen över lotteriet eller har givit sitt tillstånd.

Förarbete: Prop. 2008/09:47 s.9 f.

Lawline RådgivareRådgivare