FrågaOFFENTLIG RÄTTCSN28/07/2017

Inkomst av kapital och CSN

Hej

Det är så att mitt ex make har köpt ut mig och bevarat huset till sig själv, jag då har fått en summa som våran jurist sa att det inte behövs beskattas. kan det påverka min CSN? Jag är student på andra året i universitet

tack i förskott

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ja, försäljning av bostadsrätt eller fastighet räknas som vad som kallas för kapitalinkomst och är en inkomst som påverkar ditt beslut om studiestöd. Detta gäller även när du sålt en del av en bostadsrätt eller en fastighet och inte bara om hela bostadsrätten säljs. Om pengarna du får överstiger fribeloppet skickar CSN ett återkrav som kräver att det överstigande beloppet ska betalas tillbaka, 5:1 studiestödslag.

CSN anser att du får inkomsten den dag ni skriver på överlåtelseavtalet (alltså inte den dag du får ut pengarna).

Jag rekommenderar att du tar kontakt med CSN för att lösa din situation.

Med vänliga hälsningar,

Anonym AnonymRådgivare