Inkassokrav utan grund

Hej.

Jag har en skuld hos inkasso gällande en gravsten, den skulden har legat sen 2004. När jag kontaktar företaget som skulden kommer ifrån så vet dom först ingenting, vid närmare anblick så hittar dom ett inkassoärende.

Svaret som följer i citationstecken är det som skapar lite frågetecken hos mig.

"Har hittat inkassoärendet, men däremot har jag svårt att få fram underliggande sten-fakturan då den är så pass gammal."

Om den underliggande fakturan inte finns kvar i någon form, är det korrekt att kravet kvarstår?

Lawline svarar

Kravet kan kvarstå, men det som kan skapa trubbel för inkassoföretaget är om du bestrider kravet. Vid ett bestridande måste nämligen inkassoföretaget styrka varför de kräver in sina pengar, och just vid betalningsförelägganden är just fordran tillika fakturan grundstommen i det hela. Eftersom denna verkar vara svår att få tag på är det inte helt otroligt att kravet anses ogrundat och skall avskrivas.

Vänligen,

Martin PerssonRådgivare