Inkassokrav - små belopp

Hej! Jag har fått ett inkassokrav från ett bolag. Fakturan blev betald, men 10 dagar försent. Nu har de skickat ärendet vidare till inkasso med 180:- i avgift, då de aldrig fick in pengar för påminnelseavgiften som var på 60:-. Får det gå till så här?

Lawline svarar

Hej!

Inledningsvis kan sägas att ett krav från inkasso kan behandlas på två olika sätt: Betalning i enlighet med kravet eller genom att kravet bestrids.

Din fråga rör snarare om inkassokravet avseende påminnelseavgiften är korrekt eller inte. Jag finner inget som tyder på att en påminnelseavgift skulle behandlas annorlunda än andra avgifter vad gäller inkassoärenden. Det finns heller ingen gräns som anger att beloppet som drivs in måste uppnå viss storlek.

Du bör förslagsvis kontakta den som skickat inkassokravet. Förhoppningsvis kan bolaget vara tillmötesgående med hänsyn till avgiftens storlek och det faktum att du betalat den ursprungliga fakturan.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare