Inkassoföretag och god inkassosed

Hej

Jag gick i konkurs för 2 år sen. Jag gjorde förlikning med 2 olika bolag. Deras ombud var Intrum Justitia. Deras ombud ville ha med en klausul som säger att missar jag en betalning faller hela beloppet till betalning. De ville inte skicka avier heller. Skedde några ändringar så skulle detta ske skriftligt och undertecknas av båda parter. Helt plötsligt slutade ocr nr fungera. Jag mailade men inget svar. Jag ringde Intrum fick ett tillfälligt ocr. Jag missade betalning månaden efter. Allt gick omg till kronofogden. Jag har inte fått ett brev från Intrum. Kan det gå till så här?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till LawLine med dina frågor.

Intrum Justitias verksamhet regleras i inkassolagen. Den föreskriver att inkassoverksamhet måste bedrivas i enlighet med god inkassosed. Vad det betyder preciseras inte i lagen men innebär generellt att den skuldsatte inte får utsättas för skada eller påtryckningar i onödan.

Den situationen som du beskrivit skulle kunna vara ett brott mot god inkassosed. Genom att lämna in din skuld för indrivning med hjälp av Kronofogden kommer du nämligen att dra på dig kostnader. Det har inte varit nödvändiga kostnader eftersom misstaget är inkassobolagets och inte ditt eget.

Emellertid kan du inte som privatperson därmed förhindra inkassobolagets åtgärd. Det är nämligen Datainspektionen som är tillsynsmyndighet för inkassobolagen. Du kan därför vända dig till denna myndighet med klagomål. Men Datainspektionen inte agera ombud för dig eller avgöra tvister mellan dig och ett inkassoföretag. Därför kommer du inte kunna hindra inkassobolaget.

Det du kan göra som privatperson är att begära skadestånd från inkassobolaget för den skada du orsakats genom att ditt ärende inte hanterats enligt god inkassosed. Det gör du genom att stämma in inkassobolaget till tingsrätt. Om du beslutar dig för detta bör du anlita en advokat som kan föra din talan.

Hoppas detta besvarade dina frågor – om du har någon följdfråga skicka ett mejl till viktor.persson@lawline.se.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare